Alegerile prezidențiale în Republica Moldova se desfășoară mâine, 15 noiembrie 2020. Experții în domeniu spun că în ultimele două săptămâni de campanie a avut loc un adevărat război informațional, relatează misreport.ro.
Cine candidează în turul doi?
Maia Sandu, 48 de ani, fostă premieră, președinta PAS (Partidul pentru Acțiune și Solidaritate), partid pro european, câștigătoarea primului tur de scrutin
Igor Dodon, 45 de ani – actualul președinte al Republicii Moldova, fost lider al Partidului Socialiștilor din Republica Moldova, pro rus din Moldova, al doilea după primul tur de scrutin
Dezinformarea din campania electorală
A existat foarte multă manipulare și dezinformare înainte de ziua turului I, dar ce a urmat după a depășit orice limite ale imaginației. Noi am adunat timp de o zi și jumătate 300 de știri false.
Lansate pe toate temele imaginabile și inimaginabile, cantitatea și diversitatea știrilor false, conspirațiilor, denigrărilor, manipulărilor care s-au revărsat și au vizat-o pe Maia Sandu sunt ceva ce nu am mai văzut.
Temele acestora variază de la propagandă anti LGBT la minciuni legate de avere, afiliere, Soros, masoni, sataniști, s-a spus că se vor închide școlile, economia. Orice vă puteți imagina s-a spus. Poți să faci manualul despre dezinformare luând toate cazurile astea, pentru că acolo vei găsi orice.
Am văzut și niște tentative de dezinformare îndreptate spre Igor Dodon, dar nu le-am văzut publicate. Mai mulți jurnaliști au raportat că au primit din surse anonime informații despre eventuale infracțiuni economice săvârșite acum recent de acesta. Dar nu le-am văzut publicate, presa le alege.
În schimb, de partea opusă, Igor Dodon luni a avut un briefing de presă și a dat ca din mitralieră fake-uri. Dar nu manipulări – a afirmat lucruri despre care se probează foarte ușor că nu s-au întâmplat. Și asta a dat startul acestei campanii, eu am numit-o total war informațional.
Unde o atacă pe Maia Sandu și zic despre ea orice își poate închipui o minte mai mult sau mai puțin bolnavă. Aș mai vrea să remarc aparte reacția platformelor online – cele afiliate Google sunt varză!
„Marea majoritate a acestor dezinformări sunt promovate prin reclame pe YouTube și Google Ads. Și oamenii intră și le citesc, iar pe You Tube fac sute de mii de vizualizări din publicitate. Și Google nu face nimic, chiar dacă oamenii raportează”.
