Skip to content
Societate

Revolta actorilor împotriva primarului Capitalei: ”Cea mai bună campanie electorală pentru Gabriela Firea este Nicușor Dan”

Inquam Photos / Octav Ganea

Nicușor Dan a reușit să-și pună în cap toată breasla actorilor din București. După scrisorile furioase ale Feliciei Filip, managerul Operei Comice pentru Copii, și demisia lui George Ivașcu de la conducerea Teatrului Metropolis, alți doi actori – Lia Bugnar și Anghel Damian – în critică aspru pe edil, acuzându-l că a ”început o cruciadă în mediul artistic”. De altfel, potrivit Liei Bugnar, ”cea mai bună campanie electorală pentru Gabriela Firea este chiar Nicușor Dan”.

”Avantajul de a avea primar matematician. Face deducții logice. Dacă abuzul asupra Metropolis a provocat zero reacție, printr-o formulă de calcul prescurtat pemebist, rezultă că abuzul asupra mulțimii teatrelor bucureștene va avea, de asemenea, zero reacție. Bravo, breaslă, nota 10, stai jos!”, scrie Lia Bugnar, dramaturg, scenaristă, regizor, actriță și scriitoare, pe pagina sa de Facebook.

Lia Bugnar (Foto: playtech.ro)

La rândul său, actorul Anghel Damian îl acuză pe Nicușor Dan că vrea să taie subvenția culturală și să desființeze instituțiile de profil.

”Așa cum am prezis, PMB a început o cruciada in mediul artistic, avand ca unic scop taierea subventiei culturale si desființarea instituțiilor de profil. Metoda prin care pregătesc asta este deja consacrata – au folosit-o toti politicienii romani cand au avut vreun război de dus cu mediul cultural – si presupune aruncarea iresponsabila cu cifre bombastice, sa vaza poporul ca risipa in tara asta vine de la prea multi bani pentru cultura.

Jocul asta al cifrelor neexplicate, scoase din context, umflate, s.a.m.d. este barda administrației. Cu ea se vor taia radacini si capete, cu ea se va stopa „risipa”.

In acest context, ma gandesc sa intram si noi in acest „numbers game” sa vedem unde poate duce.
Asadar, PMB cheltuie anual apx. 55 milioane de euro pentru cultura. Mergem mai departe si aflam ca Ministerul Culturii are un buget anul acesta de 260 de milioane de euro. Deci 315 milioane de euro se cheltuie pe cultura in capitala (PMB) si in toata tara prin M.C.

Tot din anuarul statistic aflam ca Romania cheltuie 17.000 de euro anual pe intretinerea unui singur (1) deținut din penitenciare. La finele anului trecut erau 21.753 de indivizi incarcerati, asta inseamna ca statul roman a cheltuit 370 de milioane de euro pentru intretinerea tuturor detinutilor din Romania. Cu 55 de milioane de euro mai mult decat a cheltuit pentru cultura de la PMB si MC. Asadar, domnule Nicusor, doamna Fedorca, doamna Muresan, va pun si eu intrebarea pe care ati aruncat-o iresponsabil in spatiu public: Cum vi se pare? E mult? E putin?

Si ca sa parafrazez declaratia consilierei Muresan care spunea ca Teatrul Dramaturgilor Romani e inutil si ca se pot monta piese romanesti oriunde, ma gandesc, tot asa, ca penitenciarele sunt cam inutile in contextul dat, consuma mult si au conditii proaste, iar detinutii poti fi inchisi oriunde, eventual chiar in birourile de la PMB. Ce ziceti?
P.S: va dati seama daca statul roman cheltuie 370 de milioane pe detinuti si conditiile din inchisoare sunt execrabile, la cei 315 milioane care se cheltuie pe cultura, cam care sunt condițiile din mediul artistic?”, scrie Anghel Damian.

Amintim că, așa cum a anunța edilul Nicușor Dan, în perioada 6-12 aprilie au loc evaluări ale directorilor instituțiilor culturale din subordinea Primăriei Municipiului Bucureşti. Este vorba despre teatre, muzee, biblioteci şi alte instituții.

George Ivașcu a demisionat și-l acuză pe primar că l-a umilit

Pe 15 aprilie, George Ivaşcu, manager al Teatrului Metropolis, şi-a depus demisia, ca urmare a rezultatului evalurăii pe anul 2021 pe care îl consideră „umilitor”.

Adresându-i-se primarului general, Nicuşor Dan, Ivaşcu a spus: „Deşi rezultatul evaluării pe anul 2021 îmi permite să îmi continui activitatea încă doi ani, îl consider umilitor şi, împreună cu lipsa dumneavostră de comunicare reală, lipsa corectitudinii informaţiilor despre situaţia Teatrului Metropolis pe care le-aţi oferit în mod repetat în ultima perioadă, precum şi lipsa de încredere în calităţile mele manageriale, pe care aţi declarat-o public, fac, practic, imposibilă colaborarea noastră în continuare”.

George Ivașcu (Foto: Realitatea.net)

„A fost o onoare pentru mine să construiesc Teatrul Metropolis de la zero acum 15 ani, un teatru de proiecte absolut necesar şi devenit de mare succes, şi le mulţumesc tuturor celor care mi-au fost alături pe acest drum greu dar frumos – echipă, artişti din toate generaţiile, colaboratori, parteneri şi public. Plec cu capul sus şi cu misiunea împlinită. Regret că drumul nostru a fost oprit de dumneavoastră în ultimii doi ani prin subfinanţare cronică, dar consider că această decizie vă aparţine în totalitate, ca primar general şi sunt sigur că se încadrează în viziunea pe care o aveţi asupra vieţii culturale a oraşului Bucureşti. Ca actor şi profesor, nu pot decât să vă urez succes”, a mai scris pe Facebook George Ivaşcu.

George Ivaşcu a primit nota 7,94 în cadrul evaluării managementului pe anul 2021, potrivit Primăriei Capitalei.

Felicia Filip: „Dreptatea și adevărul nu sunt negociabile!”

La rândul său, Felicia Filip, manager Opera Comică pentru Copii, a transmis o scrisoare deschisă primarului general al Capitalei, Nicuşor Dan, referitor la acțiunea de evaluare a instituțiilor de cultură din Bucureşti. Aceasta solicită anularea procedurii şi reevaluarea activității manageriale: „Pentru că dreptatea și adevărul nu sunt negociabile”, spune aceasta.

„Scrisoare deschisă domnului Primar General Nicușor Dan

Sunt Felicia Filip și alături de Consiliul Director al Operei Comice pentru Copii, vă aducem la cunoștință indignarea pe care o încercăm ca urmare a umilinței publice generate de maniera în care instituția pe care o conduceți ne-a tratat ieri, în cadrul evaluării activității manageriale din ultimii 4 ani.

Îmi este greu să cred că sunteți la curent cu cele întâmplate și că susțineți practici lipsite de transparență și obiectivitate, de realism și justețe. Acesta este motivul pentru care vă scriem.

Felicia Filip

Sunt un om onest, cu o carieră de care sunt mândră și în urma căreia m-am bucurat întreaga viață de aprecierea publicului larg, fie la nivel internațional, fie în țară ori, desigur, la București. Am studenți cărora le împărtășesc experiența și învățămintele mele și sunt onorată să fiu Președintele Uniunii Muzicienilor Interpreți din România.

Pe parcursul celor 8 ani de când am preluat conducerea Operei Comice pentru Copii, am avut o relație normală cu toți cei 5 primari care s-au succedat la conducerea Primăriei Municipiului București.

M-am bucurat atunci când m-ați sunat, la finalul lunii decembrie, pentru a-mi propune să fiu manager interimar, înțelegând că vom avea parte de o evaluare transparentă, profesionistă, justă și reală.

Alături de o echipă de un devotament exemplar, am reușit să construiesc un fenomen despre care este suficient să deschideți o pagină de internet pentru a trage concluzii.

Alături de aceeași echipă, am întocmit raportul de evaluare pentru ultimii 4 ani de activitate, în speranța că va fi studiat și tratat cu obiectivitate, justețe, măsură egală în comparație cu alte instituții și fără superficialitate.

Opera Comică pentru Copii este instituția publică de spectacole din București cu cele mai multe evenimente în ultimii 4 ani, cei mai mulți spectatori plătitori de bilete și cele mai mari venituri proprii (în procente din buget și cifre absolute).

Am susținut cu mândrie acest raport în fața comisiei numite de dumneavoastră. Am primit din partea unor membri ai Comisiei câteva întrebări pertinente, iar la final multe complimente, felicitări și îmbrățișări.

„Nota obținută nu reflectă realitatea din Raportul depus”

Am aflat cu stupoare, la finalul zilei de ieri, că activitatea coordonată de mine este departe de a fi performantă. Nota obținută nu reflectă, mai ales prin motivarea ei de către Comisia de evaluare, realitatea din Raportul depus. Îndoielnic este faptul că, în timpul interviului, nu s-au ridicat aspectele imputate ulterior de comisie. În această etapă, în mod pragmatic, se clarifică elemente pe care comisia nu le identifică în raportul scris.

Nota 8,59 înseamnă că nu mai suntem competenți nici noi, nici întregul colectiv OCC și că postul de manager urmează a fi scos la concurs.

Acest lucru se petrece în contextul în care, chiar în aceste zile, instituția pe care o conduc este nevoită ca, la cererea publicului, să suplimenteze spectacole programate (musicalul „School of Rock” se joacă, după alte 11 reprezentații, cu casa închisă de joi până duminică). Este știut deja că la Opera Comică pentru Copii cererea de bilete, la toate spectacolele, este foarte mare.

Aceste informații nu sunt greu de verificat, vă pot pune la dispoziție și raportul și înregistrarea ședinței în privința căreia, pentru a demonstra că nu sunt favorizată, am fost de acord să fie publică.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *