Skip to content
Politică

Situația alarmantă a copiilor din România

dgaspcmm.ro

Scriitorul Vasile Ernu de originie din Republica Moldova aduce în discuție, printr-o postarea pe Facebook, câteva studii alarmante care prezintă situația copiilor din România, chiar de Ziua Copilului.

Inițial scriitorul vorbește despre abandonul școlar care a ajuns la cota de 18,1 %, în condițiile în care 47,5% din elevii aflați în clasele I – VIII învață în scoli din sate și comune, 30% dintre acești elevi abandonând timpuriu școala, procentul fiind de 3 ori mai mare decît cel înregistrat în urban (care se situează sub media europeană) și 20% dintre absolvenții de opt clase se opresc la acest nivel de studii, nu urmează liceul sau o școala profesională.

Despre siuația învățământului din România, Vasile Ernu amintește că „doar în mandatele lui Cristian Adomniței, Ecaterina Andronescu și Daniel Funeriu au fost inchise 1.781 de scoli și au fost comasate 1.534 de scoli.”

Dacă în 1992 în România funcţionau circa 14.000 de unităţi şcolare pentru învăţământul primar şi gimnazial, în 2012 numărul acestora era de aproximativ 4.000, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Iar acest lucru se întâmplă în condiţiile în care, Recensământul populaţiei din 2011 arată că ţara noastră are peste 245.000 de persoane analfabete.
Cu două decenii în urmă, în România existau aproximativ 700 de şcoli profesionale. Din 1999, încoace numărul lor a început să coboare abrupt, iar în urmă cu trei ani toate aceste şcoli au dispărut.
România se află pe antepenultimul loc între ţările din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte procentul din PIB alocat învăţământului.

Ştiţi că Senatul a tăiat banii de navetă a copiilor care nu mai au acces la şcoală în localitatea lor? Iar acest fenomen duce la abandonul masiv al şcolii?

Tot despre învățământul din mediul rural statistica spune că  80% din mediile sub 5 de la Evaluarea Națională 2015 au fost obținute în mediul rural. Aproximativ 90% din cadrele didactice fără calificare care predau lucrează în școli din mediul rural. 4000 de școli nu au autorizație sanitară de funcționare.
Statisticile arată o pondere în crestere a copiilor din rural proveniți din familii cu probleme și o scădere a studiilor medii ale parinților din rural. De exemplu, dacă în 2000 1,3% din elevii din învatamantul preuniversitarde la țară aveau parinți cu studii superioare, acum procentul este de 0,7%.

Despre situația economică se amintește că în Romania 52,2 % dintre copii prezentă risc de sărăcie sau excluziune socială. Studiu alarmant UNICEF: 8% dintre minorii din România trăiesc într-o sărăcie lucie. Opt minori dintr-o sută trăiesc la nivelul de „sărăcie severă“, cu mai puţin de 15 lei pe zi, potrivit UNICEF, care a mai identificat, ca probleme ale copiilor şi adolescenţilor, excluziunea socială şi cele din domeniul educaţiei, al sănătăţii şi al ocupării forţei de muncă. Din totalul minorilor care dispun de mai puţin de 15 lei pe zi, 35% aparţin etniei rrome, au mai precizat reprezentanţii UNICEF.
Nu primesc hrană suficientă şi adecvată – 1 din 8 copii merge uneori sau întotdeauna la culcare flămînd, în creştere cu 2% faţă de 2012. Procentul celor care se duc întotdeauna la culcare flamanzi s-a dublat la 4% faţa de 2012;

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *