Skip to content
Politică

Toți contribuabilii trebuie să știe asta: ce se întâmplă cu sistemul de plăți de la ANAF EXCLUSIV

b1.ro

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a trimis zilele trecute un răspuns în exclusivitate pentru PSnews.ro, după ce redacția noastră a întrebat oficial instituția despre situația infrastructurii IT de la Fisc, aflată într-o stare „critică” la nivelul anului 2016.

Am pus ghilimele, întrucât exact acest termen apare în raportul Curții de Conturi aferent anului 2016, unde CC trage un puternic semnal de alarmă cu privire la situația respectivei infrastructuri.

VEDEȚI ȘI: Cum se poate pune în cap sistemul de plăți din România. ANAF nu se grăbește să dea explicații EXCLUSIV

Pe 22 februarie, publicam materialul de mai sus, în care atrăgeam atenția asupra principalei probleme semnalate de către Curtea de Conturi la nivelul Fiscului: oamenii lui Nicolae Văcăroiu puneau această situație pe seama atât a rectificării bugetare din august 2016 (care a tăiat drastic din banii pentru investiții), cât și a lipsei oricărei investiții în perioada 2013-2016 (interval în care Gelu Diaconu condusese Fiscul).

Ca să înțelegeți de ce insistăm asupra acestei probleme, reluăm explicația din articolul inițial: dacă sistemul IT este învechit, el poate pica în orice moment, punând în pericol însăși colectarea cotidiană a taxelor și impozitelor – fapt ce, la rândul lui, periclitează sistemul de plăți. Cu alte cuvinte: dacă Fiscul nu reușește să colecteze taxe și impozite, atunci statul nu va avea bani de pensii, salarii, alocații, ajutoare șamd.

În aceste condiții, pe 21 februarie am trimis către ANAF o solicitare în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cerând instituției să ne precizeze ce măsuri a întreprins sau va întreprinde în legătură cu neregulile semnalate de către Curtea de Conturi în raportul amintit.

Răspunsul a venit pe 8 martie, Fiscul precizând că a început în 2017 remedierea situației. Totuși, ANAF nu se grăbește – abia a fost elaborat caietul de sarcini, procedurile de achiziție publică nefiind încă demarate. Orizontul de timp precizat pentru rezolvarea problemei este de doi ani.

Iată explicațiile agenției în legătură cu această chestiune:

În 2017, Direcția Generală de Tehnologia Informației – A.N.A.F. a elaborat Caietul de sarcini pentru achiziționarea serviciilor de «Asigurare a funcționării infrastructurii sistemului informatic al A.N.A.F.», prin care se propune migrarea, într-un interval de 2 ani, a tuturor aplicațiilor de pe actuala infrastructură hardware și software, concomitent cu asigurarea întregului necesar de licențe software și menținerea în funcțiune a sistemului informatic pe perioada migrării aplicațiilor. Acest caiet de sarcini a fost preluat de Centrul Național pentru Informații Financiare – MFP (Ministerul Finanțelor Publice – n.r.), urmând a fi lansate procedurile de achiziție publică.

De asemenea, activitatea aferentă domeniului tehnologiei informației și comunicațiilor a fost preluată în cadrul Ministerului Finanțelor Publice de la ANAF și de la celelalte instituții din subordinea MFP, în conformitate cu OUG 77/2017 privind înființarea Centrului Național pentru Informații Financiare. Centrul Național pentru Informații Financiare funcționează din 10 ianuarie 2018, în conformitate cu OMFP (Ordinul Ministrului Finanțelor Publice – n.r.) 12/2018 și, ca urmare, doar după această dată a putut iniția preluarea activității / proiectelor / contractelor în domeniul tehnologiei informației de la instituțiuile din subordinea MFP, conform HG 862/2017 pentru modificarea şi completarea HG nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea MFP, precum şi pentru modificarea HG nr. 520/2013 privind organizarea și funcţionarea ANAF și a HG nr. 634/2015 privind organizarea şi funcţionarea ANAP”.

CONTINUAREA AICI: Ce a făcut ANAF ca să stopeze o neregulă gravă care ducea la blocări de conturi EXCLUSIV DOCUMENT

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *