Skip to content
Societate

VIDEO UPDATE Celulă de criză la Guvern după suspendarea zborurilor Blue Air: „Aeronavele TAROM, pregătite să efectueze zborurile necesare pentru ca românii să ajungă acasă în siguranță”

aviationtribune.com

UPDATE 20.38

”Premierul Nicolae Ciucă a convocat celula de criză la nivelul Guvernului pentru a urgenta rezolvarea situaţiei românilor afectaţi de suspendarea zborurilor Blue Air. Premierul a dispus ca prioritară să fie aducerea în ţară a cetăţenilor aflaţi pe aeroporturi, în afara graniţelor. În acest sens, românii îşi pot anunţa prezenţa şi pot solicita sprijin la  secţiile consulare de la ambasadele noastre din ţările respective”, a precizat, marţi seară, Dan Cărbunaru, într-o declaraţie de presă.  

Acesta a precizat că a fost activat un număr unic al call-centerului gestionat de Ministerul Afacerilor Externe.

”Acest număr unic va fi publicat şi pe pagina Guvernului şi a MAE, este numărul de telefon la care cetăţenii români, aflaţi pe aeroporturi din afara ţării noastre îşi pot semnala prezenţa şi pot solicita asistenţă consulară şi să solicite sprijin  pentru a ajunge acasă. Numărul de telefon care le este pus la dispoziţie este 0040 751 084 537”, a mai transmis purtătorul de cuvânt al Executivului.  

Potrivit acestuia, după ce vor fi centralizate datele cetăţenilor români afectaţi de suspendarea  zborurilor Blue Air în  aeroporturi din afara ţării, aeronave TAROM vor fi pregătite să efectueze zboruri necesare pentru ca  românii de peste graniţă să ajungă acasă în siguranţă.

”Toate celelalte măsuri de  asistenţă consulară pe care MAE le gestionează sunt deja activate, trebuie doar ca cetăţenii români afectaţi de aceste zboruri să îşi semnaleze prezenţa de pe teritoriul altor state”, a mai declarat Cărbunaru. 

UPDATE 20.21

Premierul Nicolae Ciucă discută, marţi seara, cu miniştrii de resort şi autorităţile implicate în gestionarea situaţiei cetăţenilor români afectaţi de oprirea zborurilor Blue Air, a anunţat purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru.

UPDATE 19.40

Ministerul Mediului a transmis, marţi seară, că datoria totală pe care Blue Air o are către Administraţia Fondului pentru Mediu este de 28,7 milioane de lei, reprezentând 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.

”Compania Blue Air Aviation înregistrează o obligaţie fiscală la bugetul Fondului pentru Mediu, în valoare de peste 28,7 milioane lei”, a transmis, marţi seară, Ministerul Mediului, într-un comunicat de presă.

Sursa citată a precizat că suma este reprezentată de neîndeplinirea obligaţiei de restituire a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (GES) aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.

”În cazul companiei Blue Air, este vorba despre 54.230 de certificate. Termenul pentru restituirea certificatelor GES a expirat în luna mai 2022.  Având în vedere neplata obligaţiei fiscale, chiar şi după comunicări repetate, apeluri şi somaţii transmise către companie, fără ca acestea să se concretizeze în vreun fel, Administraţia Fondului Pentru Mediu (AFM) a fost nevoită să pună în aplicare legislaţia în vigoare, prin emiterea titlului executoriu conform Codului de procedură fiscală”, au mai transmis reprezentanţii ministerului.

UPDATE 19.15

Purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, Valentin Iordache, a precizat, marţi, că, până la ora transmiterii acestei ştiri, 14 curse Blue Air au fost anulate, iar pentru 7 dintre ele pasagerii realizaseră toate formalităţile necesare pentru a pleca.

 ”După ce s-a anunţat această anulare, pasagerii, în număr de 1.070, au trebuit conduşi către zona de Sosiri de unde şi-au recuperat bagajele, aceia care au avut, şi au revenit în terminalul de Plecări, unde să fie asistaţi de către reprezentanţii companiei aeriene respective, în cazul nostru, Blue Air. Pe tot parcursul, pasagerii au fost supăraţi, evident, pentru anulare, dar nu recalcitranţi, au înţeles care este situaţia şi s-au comportat foarte bine. Au primit alimente şi apă. Aceştia, după ce au ajuns la terminalul de Plecări, au intrat în grija companiei aeriene care le-a oferit fiecăruia, în funcţie de ce tip de bilet avea, returnarea banilor sau reprogramare sau o altă variantă să îşi continue drumul”, a declarat Valentin Iordache.

Acesta a precizat că pasagerii au o relaţie contractuală cu compania aeriană care ar trebui să fie respectată.

”Trebuie precizat că biletul de avion este un contract între pasageri şi compania aeriană, aşa că toate clauzele de acolo sunt între cele două părţi. Noi, la aeroport, ne asigurăm pe cât posibil că cele două părţi îşi îndeplinesc îndatoririle, respectiv că pasagerii vor trece prin toate controalele necesare anterior zborului, iar compania aeriană oferă serviciile pe care s-a obligat să le ofere prin vânzarea biletului. O dată ieşiţi pasagerii din aeroport, ies din răspunderea noastră şi rămâne în continuare relaţia dintre pasageri şi compania aeriană”, a precizat Iordache.

UPDATE 18.52

Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Paul Anghel, susține că banii plătiți pe bilete de peste 10.000 de consumatori au dispărut din conturile Blue Air. „Nu știm unde, nu știm de ce, nu știm cine i-a luat”, a declarat oficialul, marți, pe B1 TV.

Întrebat dacă din cauza ANPC rămân avioanele Blue Air la sol, Paul Anghel a afirmat: „Dânșii în comunicat au spus că «datorită», acum dumneavoastră spuneți că „din cauza”. În altă ordine de idei, ar trebui spus că amenda aplicată de ANPC a fost contestată în instanță, nu a fost achitată, deci nu i-a produs niciun fel de prejudiciu material, pe de o parte”.

„Pe de altă parte, bănuții, așa cum spunea domnul în interviul de mai devreme, bănuții pe care dânsul i-a plătit pentru bilet și bănuții pe care ceilalți consumatori, undeva la peste 10.000, spuneam în urmă cu o lună chiar în emisiunea dumneavoastră, de consumatori care au achiziționat, au plătit bilete la Blue Air Aviation, pe de o parte, acei bănuți au dispărut din conturile Blue Air, nu știm unde, nu știm de ce, nu știm cine i-a luat, doi, pe de altă parte, acei bănuți n-au fost returnați pentru cursele anulate consumatorilor. Nu mai vorbesc de drepturile care trebuiau plătite în compensație”, a continuat directorul general al ANPC.

Întrebat spre ce crede că se îndreaptă situația și dacă au oamenii vreo șansă să își recupereze banii, el a adăugat: „Haideți să vedem săptămâna aceasta în care au fost suspendate zborurile, să vedem dacă se va relua activitatea”.

„Dacă se va relua activitatea, sigur, noi facem verificări, chiar în cursul săptămânii trecute am demarat verificarea măsurilor la Blue Air Aviation și demararea unor controale noi pentru perioada din iunie, de la data încheierii procesului verbal de constatare a contravenției, până în prezent. Vedem exact ce se întâmplă săptămâna viitoare și, în funcție de asta, putem să mai facem și anumite previziuni pentru viitor”, a mai spus Paul Anghel.

UPDATE 18.15

Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), a declarat la Euronews România că situația companiei Blue Air „îmbracă o formă contravențională, o formă penală”. Totodată, șeful ANPC recomandă miilor de pasageri afectați de zborurile anulate de Blue Air să apeleze la avocați și să facă sesizări penale, potrivit euronews.

„Eu le recomand cu tărie la acest moment să ia în calcul angajarea de avocați și depunerea de sesizări penale. Lucurile acestea nu puteau fi nepredictibile. Faptul că nu achiți factura și știi că nu ai cu ce să zbori, și aici mă refer la combustibil, nu înseamnă că asta intenționai sau puteai cumva sa prevezi? Eu cred că aceste situații îmbracă o formă contravențională. Noi am trimis în vară informări către structurile de parchet cu privire la această situație și din păcate pentru consumatori ceea ce spuneam atunci se confirmă astăzi”, a explicat Horia Constantinescu.

UPDATE 17:53

Ministrul Mediului, Tánczos Barna, a spus că blocarea conturilor nu justifică niciun fel suspendarea zborurilor, iar instituția nu a dat acest drept, de suspendare a curselor aeriene.

El a cerut Blue Air să se adrese AFM pentru a rezolva această situație pe cale legală, solicitând, de asemenea, „să reia imediat zborurile”. Barna a spus că Blue Air ar avea datorii de peste 28 de milioane de lei la AFM.

„Conturile au fost blocate de AFM pentru că Blue Air este în procedură de executare silită, motiv pentru care s-a procedat la recuperarea creanței. Decizia de a suspenda zborurile e nejustificată. Cer Blue Air să reia zborurile imediat. Nu a respectat legea”, a declarat ministrul.

Tanczos Barna a spus că Ministerul Mediului, prin Administrația Națională de Mediu, a pus poprire pe conturile Blue Air pentru că firma nu ar fi plătit certificatele de gaze de seră, obligatorii pentru industria aviatică.

„Conturile au fost blocate de AFM pentru că BlueAir este în procedură de executare silită, motiv pentru care s-a procedat la recuperarea creanței. Decizia de a suspenda zborurile e nejustificată. Blocarea conturilor nu justifică oprirea zborurilor. Cer Blue Air să reia zborurile imediat, să își onoreze obligațiile către clienți. Blue Air să ceară AFM eșalonarea datoriilor. Nu a achiziționat și nu a restituit certificatele de gaze de seră. Blue Air nu a respectat legea”, a spus Tanczos Barna.

UPDATE 17:42

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat marți că instituția statului care a pus poprire pe conturile companiei aeriene BlueAir este Administrația Fondului de Mediu (AFM), din subordinea Ministerului Mediului și că va debloca conturile rapid. Premierul a mai spus că 3.000 de pasageri sunt afectați de decizia Blue Air.

UPDATE 17:20

Pe rețele sociale au început să circule filmulețe cu haosul creat pe Aeroportul Henri Coandă.

––––––––––

Compania aeriană Blue Air a anunțat marți că va suspenda toate zborurile din România, din cauza faptului că toate conturile i-au fost blocate.

Datorită unei situații neprevăzute constând în poprirea tuturor conturilor companiei Blue Air Aviation S.A. de către Ministerul Mediului, Blue Air se află în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice, motiv pentru care se vede obligată să sisteze toate zborurile programate a pleca de pe Aeroporturilor din România, până Luni, 12 Septembrie 2022”, a informat compania.

Toate zborurile planificate din afara României către orice aeroport din România, astăzi 6 septembrie 2022, vor fi operate conform orarului publicat. Blue Air acuză „declarațiile și instigările directe spre a nu mai cumpăra bilete, propagate de către un reprezentant cu rang înalt al ANPC și al statului român”

Din păcate, această blocare a tuturor conturilor bancare ale Blue Air a venit la scurt timp după declarațiile publice și instigările directe de „nu mai cumpăra bilete Blue Air” propagate în spațiul public de către un reprezentant cu rang înalt al Statului Româm, respectiv Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) statului român, au condus la:

– Distrugerea semnificativă a încrederii pasagerilor în Blue Air, generând pierderi de peste 5 milioane de euro, prin reducerea volumului de vânzări bilete;

– Creșterea presiunii din partea furnizorilor cheie ai societății Blue Air Aviation S.A. de a achita sumele necesare operării zilnice în avans (lucru imposibil acum, în condițiile popririlor tuturor conturilor societății);

– Blocarea tuturor discuțiilor purtate la Londra de acționariatul Blue Air cu 2 mari firme de investiții interesate în intrarea în acționariatul Blue Air și sprijinirea societății în recuperarea pierderilor suferite în cei 2,5 ani în care a trecut prin cele mai mari dificultăți din întreaga istorie a industriei aeronautice mondiale”, susțin reprezentanții companiei.

Declarațiile și acțiunile iresponsabile ale unui reprezentant al Statului Român, precum și decizia intempensivă de blocare a tuturor conturilor bancare ale societății, au adus Blue Air în situația nedorita de a își reduce operațiunile pentru perioada imediat următoare, cu scopul de a facilita finalizarea analizei impactului din partea investitorilor și al obținerii autorizațiilor necesare în vederea discuțiilor cu investitorii”, încheie reprezentanții companiei, fără a preciza motivul pentru care au fost blocate conturile.

Blue Air, pierderi uriașe

Blue Air se află în prezent într-o situație financiară dificilă, după ce a încheiat anul 2020 cu afaceri de 537 milioane lei, dar și pierderi de peste 403 milioane lei și un număr de angajați în scădere cu aproape 30%, la 806, conform datelor de pe platforma Confidas. Pentru anul 2021 nu sunt date disponibile.

Recent, compania a fost amendată cu suma de 2 milioane de euro de către Protecția Consumatorilor, pentru că operatorul a anulat aproape două sute de mii de rezervări, în perioada 30.04.2021-30.04.2022.

Compania a transmis că va ataca în instanță amenda primită de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și a acuzat că reprezentanții ANPC amendează compania deși nu are cele mai multe zboruri anulate.

Ulterior, preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, spunea că Blue Air se pregăteşte să iasă din piaţă şi tergiversează primirea procesului verbal privind amenda aplicată de ANPC şi privind obligaţia de a da consumatorilor banii înapoi.

Cristian Rada, acționar principal și CEO Blue Air, a infirmat această variantă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *