Cătălin Drulă, președintele USR, a decis să calce pe urmele lui Liviu Dragnea și să facă politică în bucătărie la o emisiune TV. Disperat să atragă atenția electoratului, președintele USR comite mai multe greșeli de comunicare și imagine, care de multe ori îl plasează în situații ce îi afectează credibilitatea.
Cătălin Drulă a luat decizia să participe la o emisiune la TV, unde a intrat în bucătărie și a încercat să-și promoveze partidul printre pahare de vin și lăutari. Întreaga emisiune a avut o durată de 1 oră și 50 de minute, iar în primele 50 de minute nu s-a discutat nimic despre politică. O parte din timp a fost umplut de momentele lăutarilor, care au cântat diverse melodii, apoi poveștile lui Mircea Dinescu despre lucruri irelevante pentru un politician și au fost doar câteva minute în care Drulă a vorbit despre politică. Participarea liderului USR la această emisiune este un eșec al comunicării politice.
În urmă cu câteva săptămâni, Liviu Dragnea a apărut pe rețelele de socializare cu un video din bucătărie, în care povestea ce preferă să mănânce și cum gătește. Marea greșeală a lui Drulă e că participă la o emisiune filmată în bucătărie chiar la scurt timp după apariția lui Liviu Dragnea. În memoria electoratului cei doi politicieni vor fi în aceeași categorie: bucătăria.
Echipa lui Drulă nu a fost atentă nici la vestimentație și l-a îmbrăcat doar cu cămașa. Drulă poate fi ușor confundat cu acordeonistul din taraf, care și el e îmbrăcat doar cu cămașa. Fostul ministru ar fi putut să aleagă un costum gri sau albastru, ar fi putut să își ia o cămașa de o altă culoare pentru a se diferenția în acel cadru, dar a preferat să se identifice cu lăutarii. Mai trebuie precizat că și Liviu Dragnea este îmbrăcat cu cămașa în bucătărie. Pare că misiunea lui Drulă a fost aceea de a-l copia pe fostul președinte PSD.
De asemenea, tot Liviu Dragnea se filma și la un grătar cu carne și bere, unde a invitat inclusiv presa. După 4 ani de la acel eveniment, îl avem pe Cătălin Drulă care mănâncă și bea vin la o emisiune TV. Astfel de ipostaze erau potrivite pentru Liviu Dragnea, un politician cu un discurs naționalist, care se adresa unui electorat mai puțin instruit și mai puțin pretențios. În schimb, Cătălin Drulă nu are ce să caute în aceste ipostaze, mai ales că tot el preferă să folosească gestul lui Merkel – rombul – pentru a se identifica pe scena politică. Rombul lui Merkel înseamnă seriozitate, disciplină, calm și multă muncă. Însă a sta la masă cu lăutarii și a bea vin contrazice tot ceea ce reprezintă rombul fostului cancelar german.
Mesaje negative și greșeli de comunicare
Mesajele politice ale liderului USR sunt construite ori pe baza unor minciuni, ori într-un sens negativ în care vorbește mai mult de alte partide decât de propriul partid.
Faptul că USR-iștii au o obsesie pentru PSD nu mai surprinde pe nimeni. Cătălin Drulă își construiește toate mesajele online plecând de la ideea unui PSD rău și terminând cu un USR bun. Oamenii citesc mereu primele cuvinte dintr-un mesaj și mai puțin ultimele cuvinte.
„Ultima propunere de la Marcel Ciolacu este tot una de SALVARE a pensiilor speciale. Ar face orice ca pensiile speciale să nu fie trecute la principiul contributivității așa cum a propus USR”, scrie Cătălin Drulă pe Facebook. Mesajul este construit complet greșit. Ideea esențială din acest mesaj nu e ce face Ciolacu, ci faptul ce propune USR: eliminarea pensiilor speciale. Liderul USR ar fi trebuit să înceapă mesajul chiar cu ceea ce propune partidul său și apoi să-l atace pe Marcel Ciolacu.
Toate mesajele lui Drulă sunt construite pe atacuri la PSD și Marcel Ciolacu, ceea ce îi construiește liderului USR imaginea unui politician scandalagiu, care caută doar să se certe cu alții și nu are nicio soluție, pentru că soluțiile partidului ori sunt ignorate de cititor, ori devin irelevante în acel context toxic. Mesajele lui Drulă sunt banale, fără nimic memorabil, fără nicio idee creativă și devin irelevante imediat după citire. Echipa de comunicare a fostului ministru nu are capacitatea să livreze mesaje memorabile sau mesaje care să provoace dezbateri. În situațiile cele mai disperate, USR apelează la fake news-uri care sunt imediat demontate de Guvern sau instituțiile europene.
De altfel, Cătălin Drulă nu are niciun mesaj pozitiv, niciun mesaj în care să vorbească doar de partidul său sau doar să propună o soluție fără să se certe cu cineva. Atât timp cât electoratul USR este invadat de aceste mesaje toxice, nici nu poate exista speranță pentru USR-iști. USR riscă să se trezească cu un electorat deziluzionat, fără speranță, nemotivat să mai vină la urne.
Rombul lui Merkel, ranga și câinele
Acestea sunt cele 3 elemente care descriu cariera politică a lui Cătălin Drulă, dar e o combinație complet greșită, pentru că cele 3 elemente se contrazic între ele. Cătălin Drulă folosește gestul rombului atunci când vorbește, dar în același timp vrea să dea impresia că e un politician dur, care nu acceptă compromisuri, un politician cu „ranga” în mână. Angela Merkel a fost mereu un politician calm, dispusă la compromisuri, deschisă mereu la negocieri și cu un limbaj foarte diplomatic. Prin urmare, ceva ce Cătălin Drulă nu va fi niciodată.
Credibilitatea lui Drulă a fost grav afectată în 2021, când era la guvernare, iar USR-iștii au distribuit pe rețelele de socializare o poză cu Cătălin Drulă în corpul unui câine. Contextul este irelevant, în memoria colectivă rămâne această imagine cu Drulă-câinele. Mai grav este că imaginea „Drulă-câinele” a venit chiar din partea USR, dar probabil președintele USR s-a considerat „cool” și nu a înțeles că a ajuns bătaie de joc pe scena politică din România.
O altă greșeală pentru imaginea USR este aceea de a-și schimba logo-ul după plecarea lui Dacian Cioloș. USR-iștii au introdus un punct roșu lângă numele USR. Și de această dată, USR-iștii au ajuns subiect de glume pe internet.

