Invitat la „Puterea Știrilor”, Sorin Dragne, președintele FSLI Sector 1, a fost întrebat când își vor putea duce părinții copiii la școală. „În momentul în care o să înceteze greva, iar greva încetează în momentul în care cei care au declanșat-o vor face o notificare scrisă că renunță la grevă”, a răspuns sindicalistul.
„Din momentul acesta, cei care au declanșat greva au puterea aceasta de a continua sau de a renunța. Până acum, însă, principala revendicare nu este soluționată”, a spus Dragne. „Cum poate rezolva problema, juridic, o notă explicativă?”, a adăugat el, făcând referire la faptul că promisiunile guvernamentale privind majorările salariale nu apar efectiv în Ordonanța de Urgență, ci doar în nota de fundamentare a acesteia.
În discuție a intervenit consultantul politic Cătălin Dumitru, care a atras atenția că este vorba despre nota de fundamentare, nu de o notă explicativă.
„Înțeleg că acum doriți un nou comunicat, care să vă ateste altceva. Înțeleg că nota de fundamentare este aplicabilă în legislație. Câte chichițe mai găsim de tipul ăsta? Vreau să înțeleg unde ne ducem cu discuția dacă discutăm despre fiecare artificiu. (…) e o dispută între dumneavoastră și ministerul de Justiție”, a punctat Dumitru.
Guvernul recunoaște: principala solicitare a profesorilor se află doar în nota de fundamentare
”Guvernul României a îndeplinit solicitările reprezentanţilor sistemului de învăţământ privind majorările salariale începând cu data de 1 iunie, data adoptării şi publicării în Monitorul Oficial a Ordonanţei de Urgenţă 53/1 iunie 2023 pentru stabilirea unor măsuri privind salarizarea personalului din sistemul naţional de învăţământ de stat.
Prin acest act normativ, au fost acordate majorări salariale de 1.000 lei brut/lună personalului didactic şi didactic auxiliar, respectiv de 400 de lei brut/lună pentru personalul nedidactic.
Pentru a oferi garanţiile solicitate de reprezentanţii federaţiilor sindicatelor din învăţământ privind includerea referinţei din grila de salarizare a viitoarei legi a salarizării pentru debutant sau asistent universitar la nivelul salariului mediu brut pe economie, Executivul şi-a asumat acest angajament, care a fost inclus în formatul obligatoriu pentru orice act normativ, respectiv în Nota de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă 53/1 iunie 2023 pentru stabilirea unor măsuri privind salarizarea personalului din sistemul naţional de învăţământ de stat”, a precizat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.
El prezintă apoi un fragment din Nota de fundamentare la OUG de majorare a salariilor cadrelor didactice.
Astfel, potrivit prevederilor din Secţiunea 4.8. a acestui document guvernamental public: “De majorările salariale prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă beneficiază personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic din unităţile de învăţământ preuniversitar şi instituţiile de învăţământ superior. În contextul în care România are obligaţia să respecte jaloanele impuse prin PNRR şi având în vedere situaţia excepţională care a impus adoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă, în urma negocierilor desfăşurate între reprezentanţii Guvernului şi liderii federaţiilor sindicale care au declanşat greva generală la nivelul sistemului naţional de învăţământ, pentru a putea asigura deblocarea sistemului de învăţământ şi respectarea dreptului la educaţie pentru 3 milioane de elevi, în urma negocierilor Guvern-Federaţii sindicale, s-a convenit asupra faptului că majorarea salarială acordată reprezintă un avans din creşterile salariale de care ar urma să beneficieze personalul didactic/didactic auxiliar şi nedidactic din sistemul naţional de învăţământ începând cu 1 ianuarie 2024”.
”De asemenea, s-a convenit asupra faptului că, în noua lege a salarizării, salariul mediu brut al debutantului/asistentului universitar urmează să fie stabilit la nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2023”, se mai arată în nota de fundamentare.
Intrarea în plată a noii grile de salarizare va fi realizată etapizat, pentru o perioadă de trei ani, astfel:
1. 40% în primul an
2. 30% în al doilea an
3. 30% în al treilea an
