Valul de reduceri de personal care afectează tabloidul german Bild, cel mai bine vândut ziar din Europa, este doar un exemplu a ceea ce va urma pe măsură ce publicațiile tipărite trec la varianta exclusiv digitală și adoptă inteligența artificială (IA), conform publicației Quartz.
Într-o notă adresată personalului, Axel Springer, compania care deține publicația Bild, arată care sunt planurile de reorganizare în perioada următoare. Bild, care are în prezent aproape 1.000 de angajați, va întrerupe publicarea a șase din cele 18 ediții regionale și va închide două treimi din birourile sale regionale, ceea ce implică eliminarea a 200 de posturi.
Potrivit notei, jurnaliștii ale căror roluri pot fi îndeplinite de IA vor fi primii pe lista celor concediați. Printre pozițiile care vor fi afectate se numără cele de redactor-șef, jurnalist, editor, secretar de redacție, editor foto, scrie ziarul german Frankfurter Allgemeine.
Atracția ChatGPT
Axel Springer, cu sediul la Berlin, este una dintre cele mai mari companii media din Europa. Aceasta deține, de asemenea, publicații cu sediul în SUA, precum Politico și Insider. Directorul executiv al Axel Springer, Mathias Döpfner, a declarat într-o notă adresată personalului în februarie că scopul măsurilor este de a face tranziția către o „companie media pur digitală” și de a oferi instrumentelor de inteligență artificială, precum ChatGPT, posibilitatea de a „face jurnalismul independent mai bun decât a fost vreodată – sau de a-l înlocui”.
Un purtător de cuvânt al Bild a declarat pentru The Guardian că explorarea introducerii utilizării IA în redacție va „face jurnalismul mai bun și va menține jurnalismul independent pe termen lung”.
Limitările IA în redacție
ChatGPT este antrenat pe trilioane de parametri de date pentru a da răspunsuri mai precise și mai asemănătoare cu cele umane, dar capacitatea chatbot-ului de a genera un reportaj echilibrat rămâne în mare parte netestată.
Unii utilizatori ai ChatGPT și-au exprimat îngrijorarea cu privire la riscul unor prejudecăți politice ale programului. Robotul a fost, de asemenea, criticat pe scară largă pentru lipsa inteligenței emoționale, eșecul în înțelegerea diferitelor contexte, lipsa de acuratețe, capacitatea limitată de a detecta greșelile de scriere și incapacitatea sa de a genera conținut structurat de lungă durată, necesar în reportajele și investigațiile de știri aprofundate.
În ciuda progreselor recente în ceea ce privește capacitățile lor, programele care folosesc IA generativă încă se luptă să scrie articole cu tonuri specifice, cum ar fi cele umoristice, și nu au capacitatea de a produce recenzii originale despre gadgeturi, software, cărți, filme sau muzică, așa cum fac reporterii. De asemenea, chatbot-urile au tendința de a publica conținut plagiat și conținut reprodus fără acreditare, lucru care riscă să creeze o avalanșă de dezinformare și conținut înșelător.
„Sunt optimist cu privire la această tehnologie, cu marea rezervă că aceasta prezintă riscuri uriașe pentru jurnalism atunci când vine vorba de verificarea autenticității conținutului”, a declarat Chris Berend, șeful departamentului digital al NBC News Group, în timpul unei conferințe Semafor din aprilie, la New York.
