Skip to content
Politică

Silviu Mănăstire dezvăluie cum se răsfrânge scandalul Volkswagen asupra României

Silviu Mănăstire dezvăluie cum se răsfrânge scandalul Volkswagen asupra României

Jurnalistul de investigaţie Silviu Mănăstire a discutat în emisiunea „Dosar de politician” de la postul B1TV cu invitaţii săi de marţi seară, sociologul Alfred Bulai, senatorul liberal Ionut Dumitrescu si jurnalistul Alecu Racoviceanu, despre scandalul Volkswagen şi modul în care pierderile companiei auto vor afecta industria auto românească, locurile de muncă şi viitoarele investiţii în acest sector.

Redăm mai jos principalele discuţii ale invitaților in dialog cu Silviu Manastire pe aceste subiecte:

Manastire: Cateva zeci de miide romani lucreaza in industria auto. Toata povestea asta vzeaza poluarea pe care masinile nemtesti nu numai Volkswagen (…) sunt norme pe care le depasesti. Au facut un soft. Ce am deseoprit noi? In 2014 Comisia Europeana ameninta Romania ca tara noastra nu se protejeaza de poluarea cu particulele fine provenite dela industrie, trafic si incalzirea locuintelor.

Deci CE ne spune in septembrie 2014, vedeti ca aveti o probleme cu poluarea, Romania inghitand si foarte multe masini in special la mana a doua.

Alecu Racoviceanu: Nu stiam de unde vine poluarea…de peste Prut. Nu stiu de ce aveam eu impresia ca nu pt toti oamenii a fost  surpriza acest scandal Volkswagen . Era o declaratie a lui Traian Basescu…a folosit un epitet marinaresc pentru codnucerea Volkswagen si a spus daca erau in Romania erau toti arestati la aceasta ora.

Manastire: Exporturile catre cele 4 judete… Romania si Germania are un schimb pe industria autofantastic.

Dumitrescu: Volkswagen am citit ca a avut pierderi uriase. Ce se intampla…in Romania vasi un scandal si in multe alte tari. Cat peirde Romania din fonduri europene? 8 miliarde de euro inseamna pe ora un milion de euro pe ora, din 1 ianuarie pana in 31 decembrie.

Manastire: De ce pierde atat, nu inteleg?

Dumitrescu: Astea-s cifre. Cu toate astea, vedem noi guvernul Ponta care pierde 8 mld si se incheie la decembrie 2015 si nimenu nu iese la raport, interesul nationa vorbeste de nu stiu ce, Tariceanu vorbeste de nu stiu ce si nimeni nu iese in aceasta saptamana.

Manastire: Din punctul meu e simplu, banii europeni sunt mai greu de furat.

Dumitrescu: Nimeni nu e deranjat, degeaba tipam noi din opozitie. Tara (…) raspunde cineva?

Manastire: Scandalul Volkswagen, ipocrizie din partea UE, aceleasi organisme europene nu au verificat marii producatori auto daca respecta legislatia europeana. Infringement inseamna plata, dragi telespectatori.

Bulai: Acum lumea contemporana are state mai slabe sau mai puternice…si companii multinationale. Sa pierzi 21 de miliarde (…) e vorba de o forta financiara uriasa care inseamna si putere. Or din acest punct de vedere, lupta contemporana e detsul de complicata in care dincolo de ce vedem noi la televizor exista lobby, exista presiuni puternice. Va aduceti aminte, in timpul criyei, americanii au scapat niste liste cu toti baietii destepti care aveau conturi (…). Ce se intampla? Romania este o tara mica, diplomatia ar putea sa ne faca macar sa negociem mai bine. Cazul Volkswagen va avea urmari, probabil ca si in Romania. Probabil ca si Dacia o sa produca mai mult (…). Marea problema o are Germania acum.

Manastire: Haideti sa vedem cifrele. Romania la pachet cu Germania va trage ponoasele pe chestiunea asta. Dupa ce am privatizat uzinele, singura industrie care s+a mai deyvoltat in Romania a fost industria componentelor auto si o vedem afectata in mod direct. Haideti sa vedem cifrele.

Pentru 15 judeţe si pentru municipiul Bucuresti, Germania este principala destinaţie a exporturilor. Germania ocupă locul trei în topul ţărilor care au investit in Romania, cu un sold al investitiilor directe străine la sfarsitul anului 2013 de 6,7 miliarde de euro (11,2% din total). Printre cei mai importanti investitori germani directi in sectorul industriei din Romania sunt producatorii de componente auto Draxlmaier, INA Schaeffler, ThyssenKrupp, Leoni Wiring Systems, Continental, dar şi jucatori din alte sectoare precum Wintershall, E.ON, Allianz, Leoni, Praktiker, RW. Aceste companii au zeci de de mii de angajaţi in yonele in care s+au stabilit.

 

Manastire: Dle Dumitrescu, suntei finantist. 45% din exportul companiilor romanestiadica 4,5 mld de euro e in industria catre Germania, ce scoatem noi, cablaje din industria auto…se indreapta catre Germania. Nemtii taie comenzile in Romania, asta e povestea, locurile de munca…

Dumitrescu: E nevoie de investitii straine, sa atragi cat mai multe surse, e nevoie de un guvern cat mai credibil. Nu avem asa ceva. Ati vazut acum o saptamana cand a fost conflictul dintre Ponta si ministrul de Externe Ungar, replica lui a fost cum indrazniti sa vorbiti cand voi aveti un premier care e trimis in judecata pentru infractiuni? Din pacate e o lupta intre natiuni, noi trebuie sa ne asiguram ca nu e o lupta la noi acasa.

Dumitrescu: Eu am spus ca economia va fi afectata.

Manastire: Tu cand 45% din industria auto produci catre Germania…daca depinzi de Germania…

Dumitrescu: Eu spuneam ca Romania trebuie sa joaca inteligent. Daca in loc sa pierdem 8 mld am fi luat 3 mld de fonduri europene ar fi fost o compensare pe masura. S-ar fi creat alte locuri de munca.

Manastire: Dle Bulai, economia conteaza? Astazi l-am vazut pe Victor Ponta dandu-i in cap cu niste contracte Alinei Gorghiu, viata de zi cu zi isi mai au locul pe agenda?

Bulai: Tine de un limbaj de lemn. Asta cu fondurile europene m-am plictisit. Nu avem capacitate de a administra fonduri europene. As vrea sa vad pe cineva care spune…noi vom face asta, asta pe gestiunea fondurilor si va garantam ca vom face

Manastire: Va garanta un alt guvern. Va multumesc ca ne-ati urmarit, maine ne reintalnim. O seara buna.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *