Contactat de PS News, sociologul Barbu Mateescu este de părere că principalele cauze pentru abandonul școlar timpuriu – capitol la care România stă foarte prost în comparație cu alte state din Europa -, ar putea fi lipsa școlilor din multe localități mici, starea deplorabilă a infrastructurii care conectează localitățile, faptul că mulți părinți și-au luat cu ei copiii în străinătate sau, în special în mediul rural, faptul că cei mici sunt restrași de la școală și trimiși la muncă.
„Sunt mai multe aspecte aici. În primul rând, în mediul rural și în comunitățile sărace din mediul urban este mai eficient să pui copiii la muncă, mai eficient din perspectiva familiei. Tot mai mulți copii din mediul rural se află în localități fără școli, deci dacă ai infrastructură proastă care conectează satele unei comune, sau ai alte comune fără școală, copilul ăla trebuie să meargă mulți kilometri până la școală, ceea ce este groaznic, mai ales iarna. Asta ar fi un factor care îngreunează foarte mult participarea la activități școlare.
Mă gândesc că e posibil ca în ecuație să intre și mobilitatea, adică dacă într-o familie, soțul și soția sunt la muncă în Spania și decid să ia copilul de la bunici și să îl ia în Spania, nu mi-e clar în ce măsura chestiunea aceasta apare în statistici drept abandon timpuriu, deși e foarte posibil ca acel copil să apară înregistrat în sistemul școlar din Spania, dar să apară și ca abandon școlar după clasa a 6-a în România. Este un factor care nu reprezintă abandon școlar, dar poate să joace un rol în statistici”, spune sociologul.
În continuare, Barbu Mateescu a explicat cum poate fi limitat abandonul școlar.
„În primul rând, trebuie să știm care sunt cauzele. Există metode sociologice foarte simple de a identifica familiile în care are loc acest abandon și să aflăm cauzele. Scopul principal nu este pedepsirea, ci să aflăm motivele, și de asemenea unde are loc mai des acest fenomen. Trebuie cercetat. Doar să spui că suntem pe ultimul loc în Europa nu merge, trebuie căutat, cercetat, iar în momentul în care știm cauzele știm ce trebuie făcut: poate sunt prea puține școli, poate percepția la educația formală nu mai este cum era odată. În funcție de ce motive descoperim se poate lucra și asupra cauzelor”, a conchis sociologul.
Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, atrage atenţia asupra diferenţelor foarte mari între rata de abandon şcolar în mediul urban şi cea înregistrată în zona rurală, arătând că statisticile scot în evidenţă faptul că rata abandonului este de cinci ori mai mare la copiii de la sat faţă de cei de la oraş, în condiţiile în care în statele membre ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) indicele privind abandonul timpuriu al şcolii nu diferă semnificativ între urban şi rural.
