Skip to content
Alegeri Politică

Alegeri prezidențiale 2019. De ce se teme Klaus Iohannis de USR-PLUS și Dan Barna

Inquam Photos / Octav Ganea

Alegerile prezidențiale din 2019 bat la ușă, iar candidații încep să își arate armele și strategiile. Candidații cu cele mai mari șanse, președintele Klaus Iohannis și Dan Barna, liderul USR, vor avea o luptă a lor în care vor încerca să se împiedice amândoi.

La alegerile prezidențiale din 2019, Klaus Iohannis este marele favorit și această poziție îl pune într-un oarecare dezavantaj în fața unei alianțe politice care mizează pe ideea de „oameni noi”. Președintele are marea provocare de a demonstra că poate crește mai mult de acel 40% din sondaje. La aceste alegeri, Iohannis este candidatul care are cel mai mult de pierdut, spre deosebire de 2014 când nu simțea această presiune. Ar fi o greșeală de amatori să intre în campanie cu ideea că nimic nu îl poate opri pentru că USR-PLUS are capacitatea să producă surpriza dacă președintele nu-și construiește o campanie diferită.

Votanții indeciși

Votanții indeciși reprezintă asul din mâneca celor de la USR-PLUS, așa cum s-a văzut și la alegerile europarlamentare. USR-PLUS trebuie să-i convingă și să-i aducă la vot, în timp ce președintele Iohannis și-a format deja un bazin electoral stabil și solid.

În 2019, Iohannis nu va mai avea același succes să atragă voturile celor indeciși, așa cum s-a întâmplat în 2014. De acestă dată, voturile noi merg spre USR-PLUS care e văzut ca un partid nou, cu oameni noi, cu o politică diferită. Intenția celor indeciși va fi aceea de a se îndrepta spre USR-PLUS decât spre Iohannis.

Din poziția de președinte al țării, lui Iohannis îi va fi greu să ducă o campanie prin care să-și convingă electoratul că este un politician „nou” pentru a compensa în fața USR-PLUS. Marele său avantaj va fi propriul bazin electoral pe care l-a construit în acești 5 ani și care poate atrage alte voturi, prin poziția sa dominantă din sondaje. Uneori oamenii, mai ales în mediul rural, votează cu cel care are cele mai multe șanse (acesta fiind și unul dintre motivele pentru care toate partidele încearcă să manipuleze cu sondaje).

USR-PLUS, pe model ucrainean

Dan Barna, dacă până la urmă îl va lăsa Cioloș să candideze din partea alianței, va încerca o campanie electorală pe modelul președintelui ucrainean Volodymyr Zelensky. Adică se va concentra în mare parte pe mediul online, sperând că așa va ajunge în casele oamenilor cu proiectul său politic. Doar că Zelensky era un personaj cu o notorietate mult mai mare în Ucraina decât va fi vreodată Barna în România. Iar Zelensky a avut de partea sa televiziunea, căci altfel doar cu internetul nu ar fi ajuns și în mediul rural, în localitățile uitate de lume unde doar televizorul este legătura cu restul țării.

Pentru Dan Barna este târziu să-și înceapă campania în țară, să convingă oamenii din ușă în ușă. Notorietatea lui nu atinge cote mari nici măcar în București sau Cluj, orașe în care USR-PLUS a dominat la europarlamentare. Astfel, marea vedetă la prezidențiale va fi chiar USR-PLUS, nu Dan Barna. Vor miza pe un partid care poate aduce voturi, nu pe un personaj politic care poate convinge electoratul. Există riscul ca această strategie să nu funcționeze, deoarece alegerile prezidențiale sunt mai mult despre candidați decât despre partide. Cetățenii au nevoie de un lider, nu de un partid și vor vota cu persoana care poate juca acest rol, din punctul lor de vedere.

La alegerile prezidențiale din 2014, tot internetul a fost de partea lui Klaus Iohannis, care a avut campanii de promovare, în special pe Facebook și Google, foarte puternice. Dacă USR-PLUS îl va detrona din mediul online, președintele va pierde oportunitatea să se adreseze celor indeciși, în special persoanelor tinere între 18 și 30 de ani.

Iohannis și dezavantajul de a fi lider

Cei 5 ani petrecuți la Cotroceni l-au îndepărtat pe președinte de popor, așa se întâmplă cu orice șef de stat. Doar lupta cu PSD l-a mai adus în centrul atenției, altfel, fără aceste confruntări și fără ajutorul oferi de Dragnea, foarte puțini oameni mai vorbeau azi despre Iohannis. Președintele s-a făcut foarte puțin remarcat pe scena politică.

Președintele va defila la aceste alegeri prezidențiale cu eticheta de anti-pesedist și cu rolul asumat deja de a lupta împotriva PSD. Va fi suficient să convingă electoratul? Ar fi fost o misiune mai ușoară fără USR-PLUS, dar de data aceasta va fi Dan Barna care ne va aminti și greșelile făcute de Iohannis, pentru că nimeni nu-i perfect.

Președintele Klaus Iohannis, la alegerile prezidențiale din 2019, se teme tocmai de faptul că electoratul nu-l mai percepte ca fiind prima opțiune pentru lupta împotriva PSD. Și totodată, teama sa mai este legată și de faptul că acești 5 ani petrecuți la Cotroceni nu i-au adus o creștere spectaculoasă de notorietate și mesajele lui n-au ajuns chiar și la o parte din electoratul PSD.

La alegerile prezidențiale din 2019, Iohannis trebuie să coboare din turnul său de fildeș în care a scris cărți și să iasă printre oameni, să le povestească tot ce a făcut în acești 5 ani, altfel votanții îl vor ține minte pentru vacanțe, case și perioadele lungi în care a stat să se gândească.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *