Skip to content
Politică

ANALIZĂ Bilanțul primarului Călin Bibarț, după 2 ani la conducerea Aradului: Promisiuni noi pe proiecte vechi, niciuna finalizată

Inquam Photos / Octav Ganea

Călin Bibarț este noul primar al orașului Arad și trebuie să continue munca începută de Gheorghe Falcă. Înainte de 2020, Bibarț a fost viceprimarul lui Falcă și a obținut funcția de primar interimar după ce fostul primar a devenit europarlamentar. În trecut, Bibarț a mai avut și funcția de prefect al Aradului, pe vremea fostului PDL, dar la Congresul PNL din 2021 a decis să treacă de parte lui Ludovic Orban și a sfidat aripa PDL care era de partea lui Florin Cîțu.

Călin Bibarț nu a avut un program electoral clar pentru Arad și nici proiecte care să atragă imediat atenția electoratului. Pe site-ul personal, Bibarț a prezentat doar câteva idei generale, fără a intra în detalii. Multe dintre promisiunile electorale ale lui Bibarț reprezintă continuarea unor proiecte mai vechi.

Pod nou pe strada Andrei Șaguna

Primarul Bibarț a promis în 2020 că va realiza acest pod, însă proiectul era mult mai vechi, încă din 2018 când Primăria Arad a obținut zeci de milioane de euro din finanțarea europeană pentru proiecte de infrastructură. În 2022, după 4 ani de la accesarea fondurilor europene, au început și lucrările pentru construirea acestui pod.

Tramvaie noi și transport ecologic

Călin Bibarț a promis, în campania electorală din 2020, că va achiziționa tramvaie noi și va asigura un transport public ecologic. Și de data aceasta s-a folosit de proiecte mai vechi, începute înainte să ajungă primar, pe care doar le continuă în prezent.

Contractul pentru achiziția celor 28 de tramvaie noi a fost semnat în mai 2019, pe vremea administrației Falcă, și a fost finanțat cu bani europeni.

Călin Bibarț a reușit să semneze, în 2022, contractul pentru achiziția a 10 autobuze electrice fabricate în Turcia. Valoarea contractului este de 24 de milioane de lei cu TVA și face parte dintr-un proiect cu finanțare europeană. Primarul își respectă promisiunea pentru modernizarea transportului public din oraș, însă este departe de un „transport ecologic”. Aradul are nevoie de multe alte investiții în următoarea perioadă, pentru o trecere completă la transport ecologic.

Reabilitarea interioară a teatrului „Ioan Slavici”

Primarul Bibarț a promis reabilitatea interiorului teatrului „Ioan Slavici” din Arad, după ce această clădire a fost reabilitată la exterior și parțial la interior. Proiectul este vechi de cel puțin 5 ani, de când Primăria Arad se chinuia să găsească fondurile necesare. Lucrările de reabilitare aveau două etape: reabilitarea exterioară (care s-a terminat în 2022) și reabilitarea interioară.

Pentru reabilitarea exterioară s-au obținut fonduri europene de 14 milioane de lei, însă primarul Călin Bibarț nu a reușit să acceseze finanțare europeană și pentru interior. Primăria Arad ar intenționa să se împrumute circa 65 de milioane de lei pentru reabilitarea interioară a teatrului „Ioan Slavici”, arată presa locală. În cei doi ani de când este primar, Bibarț nu a reușit să găsească o sursă de finanțare, iar modernizarea teatrului bate pasul pe loc.

Parc Micălaca zona 300

Primarul a promis un nou parc în oraș, iar lucrările de amenajare sunt deja începute. Documentația acestui proiect a început în 2018, când primar era Gheorghe Falcă, și abia în 2021 au început lucrările în valoare de 7,5 milioane de lei. Acest parc ar trebui finalizat până în septembrie 2022, însă Primăria este optimistă și consideră că ar putea să-l deschidă publicului chiar din august, arată presa locală.

Cetatea Aradului

Proiectul pentru Cetatea Aradului este foarte vechi și foarte complicat, nu e momentan clar ce se va face sau când se va face. În 2022, Cetatea Aradului a revenit în patrimoniul Primăriei Arad, pentru a beneficia de investiții în următoare perioadă.

Cetatea ar trebui să devină un spațiu pentru comunitatea locală. Arhitecții consideră că reabilitarea cetății este un proiect foarte mare, care nu poate fi gestionat de Primăria Arad dacă nu are un plan bine pus la punct și lucrările ar putea să se întindă pe 10-15 ani.

Momentan, Primăria condusă de Călin Bibarț nu a prezentat un plan concret, prin care să explice ce dorește să facă exact în acel loc. Cetatea Aradului este o ruină care are nevoie de investiții masive. În 2020, la un eveniment politic, Ludovic Orban, premier în acea perioadă, anunța o finanțare de 80 de milioane de euro. Banii au rămas doar pe hârtie, iar până la începerea lucrărilor, arădenii mai au mult de așteptat.

Remodelarea bulevardului Revoluției

Călin Bibarț le-a promis cetățenilor că va remodela bulevardul Revoluției, dar proiectul face progrese foarte greu. În 2021, Primăria lansa procedura pentru proiectarea și asistenta tehnică. În 2022, proiectul este pe masa primarului, dar nu înregistrează niciun progres. Primăria ar vrea să investească 30 de milioane de euro în remodelarea bulevardului, arată presa locală, însă Primăria Arad nu precizează de unde va lua acești bani. Acest bulevard ar urma să aibă două pasaje subterane, pentru a ajuta traficul din zonă, iar mai multe străzi vor deveni pietonale. Este greu de crezut că Bibarț ar putea termina acest proiect până la alegerile din 2024.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *