Skip to content
Externe

ANALIZĂ. Germania, la un pas de o nouă criză economică

tellerreport.com

Ramura economică cea mai apropiată de sufletul germanilor, industria auto, se clatină puternic în această perioadă. Piața auto este atât de dinamică, încât industria auto germană nu poate ţine pasul, mai mult, printre investitori există sentimentul general că lucrurile se vor agrava.

Încetinirea economică, dublată de îngrijorările legate de poluare, care la rândul lor sunt intensificate de scandalul manipulării emisiilor poluante izbucnit în 2015 la Volkswagen, au afectat cererea pentru automobilele germane. Astfel, economia Germaniei a devenit foarte vulnerabilă, deoarece de-a lungul anilor și-a conturat statutul de mare putere globală în domeniul manufacturii, prin industria auto.

Germania se află acum în pragul recesiunii, iar industria auto este vitală pentru sănătatea economiei. Marile companii au aproximativ 830.000 de angajaţi în Germania, iar activitatea lor sprijină afaceri variate, de la agenții de publicitate, producători de utilaje şi servicii de curăţenie. Mai mult, sectorul auto german este important pentru Europa întreagă, cu fabrici în multe țări.

Industria auto a Germaniei, la cel mai scăzut nivel după 1996

De anul trecut, producţia de automobile a Germaniei a coborât la cel mai scăzut nivel de după 1996, în contextul în care prima economie europeană suferă de pe urma consecinţelor războiului comercial global, transmite Bloomberg.

Asociaţia Industriei Auto Germane (VDA) arată că, în 2019, constructorii auto germani precum Volkswagen AG, BMW AG şi Daimler AG au produs doar 4,66 milioane vehicule la uzinele lor din Germania.

După ce concernele VW și BMW au anunțat reduceri drastice de personal, Daimler le-a urmat exemplul, anunțul fiind interpretat de experți ca fiind începutul crizei în atât de performantul sector economic al Germaniei. Statisticile arată însă că piaţa auto internă a Germaniei a crescut cu 5% anul trecut, după ce cumpărătorii au înregistrat 3,6 milioane de noi autoturisme, cel mai mare număr de după 2009.

O explicație pentru faptul că producţia auto germană s-a prăbuşit la cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu, ar putea fi și problemele din comerţul de la nivel internaţional, precum şi încetinirea economiilor.

Poziţia industriei auto a fost evidentă în reacţia autorităţilor la un accident mortal din Berlin în care un SUV Porsche a lovit în plin un grup de pietoni. Stephan von Dassel, primarul localității în care s-a produs accidentul, a spus pe Twitter că „astfel de vehicule mari cât un tanc“ ar trebui interzise în oraş.

Autoturismele ecologice – problemă sau soluție?

Autoturismele au transformat Germania într-o forţă mondială a industriei auto, însă îngrijorările legate de poluare – intensificate de scandalul Dieselgate – au pătat reputaţia acestor produse care au fost simbolul libertăţii individuale.

O altă presiune pusă pe industria auto germană este legată și de cheltuirea unor miliarde de euro pentru a dezvolta vehicule ecologice. Prin comparație cu succesul automobilelor cu motor electric, produsele tradiţionale ale industriei auto germane vor atrage în sens negativ atenţia asupra unei generaţii de tineri consumatori care preferă să pro­testeze împotriva maşinilor care cauzează încălzire glo­bală, decât să-şi cumpere un VW, BMW sau Mercedes nou.

O soluție ar putea veni din noile investiții promise de Asociaţia Industriei auto din Germania (VDA), al cărei președinte, Bernhard Mattes, anunţa încă de anul trecut că industria intenţionează să investească aproximativ 60 de miliarde euro în vehicule electrice şi autonome.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *