Skip to content
Societate

ANALIZĂ Lipsa autostrăzilor și comportamentul agresiv al șoferilor ne costă vieți. Câți români mor în trafic și ce măsuri de siguranță a luat Guvernul

ISU Arad

România este țara cu cele mai periculoase drumuri din Uniunea Europeană, având de peste 4 ori mai multe accidente rutiere decât Suedia și Danemarca, arată datele publicate de UE. La nivelul Uniunii au fost înregistrate 19.900 de accidente rutiere în 2021, iar dintre acestea 1.765 au avut loc pe drumurile din România.

În 2021, România înregistrează o rată de 92 de accidente la un milion de cetățeni, într-o ușoară scădere față de 2019 când erau 96 de accidente la 1 milion de cetățeni. România este departe de situația din marile state din UE, care au mult mai puține accidente rutiere. În Germania se înregistrează 31 de accidente la 1 milion de cetățeni, iar în Franța doar 45, în condițiile în care Germania are o populația de 80 de milioane, iar Franța are 67 de milioane de cetățeni.

Drumurile periculoase și comportamentul șoferilor în trafic devin principalele surse pentru accidentele rutiere. În 2022, România are doar 981 de km de autostradă, în timp ce Germania are un total de 13.000 de km de autostradă. Danemarca, o țară cu o suprafață de 5 ori mai mică decât România, are peste 1.000 de km de autostradă, ceea ce permite o deplasare mai sigură a călătorilor. Vecinii noștri maghiarii stau și ei mult mai bine, înregistrând doar 56 de accidente rutiere la 1 milion de cetățeni, aproape de 2 ori mai puțin decât România, și având peste 1.500 de km de autostradă.

Poliția Română a avertizat șoferii în legătură cu accidentele rutiere, precizând că anual mor peste 1.700 de persoane. Conform Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR), principalele cauze ale accidentelor rutiere erau: indisciplina pietonilor (19%), nerespectarea regimului legal de viteză (17,5%), neacordarea priorității de trecere a pietonilor (9,6%), abaterile săvârșite de bicicliști (8,9%), neacordarea priorității de trecere vehiculelor (8,3%), acestea generând 63,3% din totalul accidentelor grave și 59% din totalul deceselor. Potrivit unui sondaj realizat de IRES, 10% dintre șoferii români au fost implicați într-un accident rutier în care au fost nevoiți să folosească polița RCA.

DN1 și DN2 sunt cele mai periculoase drumuri din țara noastră, iar în perioada 2010-2020 au fost înregistrate peste 11.000 de accidente rutiere pe aceste drumuri, potrivit statisticilor Poliției Române.

Măsurile Guvernului pentru siguranță rutieră

Poliția Română a încercat să ia mai multe măsuri pentru a reduce agresivitatea șoferilor români, introducând și modificări la Codul Rutier, tocmai pentru a-i sancționa pe cei care încearcă să pună în pericol viața celorlalți participanți la trafic. În anul 2015, România a fost șocată de cazul unui șofer care a lovit o altă mașină în trafic încât a scos-o de pe șosea și era aproape să o izbească de un pod. Șoferul agresiv a fost condamnat, în 2019, la 5 ani de închisoare pentru tentativă de omor calificat.

România are o mare problemă și cu cazurile în care șoferii se bat în trafic. Un astfel de caz a avut loc în 2022, chiar în București, unde doi șoferi au decis să-și rezolve disputa într-o luptă, fiind lovit inclusiv un polițist. Astfel de cazuri se înregistrează frecvent în toată țara, unde șoferii decid să apeleze la violență.

La începutul anului 2022, România a înăsprit pedepsele pentru șoferii agresivi și cei care încălcă limitele de viteză. De asemenea, țara noastră are ca obiectiv să reducă la jumătate numărul accidentelor rutiere până în 2030. Este un angajament asumat în fața Comisiei Europene, pentru care Guvernul trebuie să găsească soluții în următorii ani. De la 92 de accidente la 1 milion de cetățeni, România ar trebui să ajungă la 45 în 2030.

Guvernul României a alocat, în 2022, peste 600 de milioane de euro pentru a spori siguranța pe drumurile din România.

Finanțarea măsurilor va fi asigurată prin PNRR și POT și se va ridica la o valoare totală de 617,6 milioane de euro. Suma prin PNRR este de 219 milioane euro.

Proiectele majore incluse in Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră sunt:

-Separarea căilor de trafic auto și pietonal prin denivelarea acestora: 447,5 milioane de euro;

-Măsuri de siguranță pasivă (parapete rutier din beton, montarea parapetelor marginale cu cabluri pe DN 7C- Transfăgărășan, DN 67 C – Transalpina, și alte sectoare de drumuri montane): 61,8 milioane de euro;

-Semnalizare, marcaje și amenajări rutiere: 50,45 milioane de euro;

-Digitalizarea elementelor de siguranța circulației (Sistem de Management al Semnalizării Rutiere, Verticale, Orizontale și a Elementelor Pasive de Siguranță Rutieră, soft, dispozitive IT, achiziționarea a 1000 limitatoare de viteză, 300 radare mobile și 500 camere video conectate într-un sistem integrat): 47,6 milioane de euro;

-Iluminat pe timp de noapte și dispozitive luminoase și reflectorizante: 10,2 milioane de euro”, a anunțat Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *