Uniunea Europeană traversează mai multe crize simultan și are inclusiv un război aproape de granițele sale. Comisia Europeană caută mai multe soluții pentru a convinge statele membre să reducă consumul de gaz important din Rusia și a propus câteva măsuri care ar trebui să-i determine pe cetățenii europeni să-și schimbe stilul de viață. Numai că propunerile UE au provocat mai multe dezbateri în Vestul Europei, unde Italia s-a grăbit să le transforme în lege.
Comisia Europeană, împreună cu Agenția Internațională de Energie (IEA) de la Bruxelles, îi îndeamnă pe cetățeni să reducă temperatura în case, să renunțe la mașini și să lucreze de acasă pentru a reduce dependența de Rusia. Comisia Europeană propune o temperatură de 19 grade în casele oamenilor, precizând că 19 sau 20 de grade sunt suficiente. „Reducând termostatul chiar și cu un grad se permite o reducere de 7% pentru energie”, precizează instituțiile europene. Totodată, boilerele pentru apă caldă ar trebui și ele reduse, astfel încât să consumă mai puțin.
Mașinile sunt o problemă pentru UE, mai ales cele care consumă carburanți. Comisia Europeană propune mai multe soluții pentru a se renunța la mașini: transportul public, mersul pe jos, bicicleta, trenul. Potrivit instituțiilor europene, circa o treime dintre călătoriile cu mașina sunt sub 3 kilometri, care pot fi parcurși și pe jos sau cu bicicleta, astfel încât familiile pot economisi bani și reduce consumul de carburanți. Mașinile nu ar mai trebui folosite duminica, pentru a reduce astfel consumul atunci când nu avem nevoie de ele. Munca de acasă ar contribui și ea la reducerea dependenței de mașină, dacă cetățenii vor decide să rămână acasă cel puțin 3 zile pe săptămână și ar economisi 35 de euro pe lună, bani care erau folosiți pentru carburant. Un transport public dezvoltat și rapid ar putea să-i convingă pe cetățeni să renunțe la mașini, arată instituțiile europene.

Comisia Europeană îndeamnă cetățenii să reducă viteza pe autostradă pentru a economisi carburant. Dacă un cetățean ar reduce viteza cu 10 km/h atunci ar economisi 60 de euro/an, potrivit estimărilor prezentate de IEA. În privința călătoriilor pe distanțe lungi, CE propune trenul în locul avionului, însă omite să precizeze faptul că trenul este mai scump decât avionul, chiar și în țările care au trenuri de mare viteză. Rețeaua feroviară de mare viteză din UE nu este suficient de dezvoltată pentru a înlocui avionul, iar taxele mici pentru avioane îi determină pe cetățeni să aleagă în continuare soluția mai rapidă și mai ieftină. O călătorie Milano-Paris, între două țări care au cele mai rapide trenuri din UE, este parcursă în 7 ore, cu un preț de circa 90 de euro dus-întors (prețul variază în funcție de ora și ziua călătorie, poate ajunge și la 200 de euro), potrivit trenitalia.com.
Italia transformă recomandările în lege, Germania respinge embargourile
Italia a decis să aplice astfel de recomandări de la 1 mai 2022, chiar în instituțiile publice. Astfel, Guvernul stabilește o temperatură maximă de 19 grade pentru încălzire și aerul condiționat nu va putea fi la o temperatură mai mică de 25 de grade, arată ilsole24ore.com. Aceste măsuri nu se vor aplica în locuințele private, în spitale sau centrele de bătrâni. Guvernul va face mai multe controale în instituțiile publice, pentru a se asigura că aceste măsuri vor fi aplicate. Măsurile adoptate de italieni ar trebui să-i ajute să reducă consumul de gaz importat din Rusia, într-o tentativă disperată a Romei de a căuta surse de gaz în nordul Africii, în țări precum Egipt sau Algeria.
În timp ce se vorbește tot mai insistent despre un embargo pe petrolul și gazul din Rusia, Germania oprește aceste tentative, avertizând că există riscul recesiunii în Uniunea Europeană. „Nu cred că embargoul pe gazul rusesc ar opri războiul. Dacă Putin ar fi fost sensibil la argumente economice, nu ar fi început niciodată acest război”, a declarat Olaf Scholz, cancelarul Germaniei. Chiar dacă Germania este criticată pentru relațiile sale cu Rusia, Berlinul a reușit să reducă importul de gaz din Rusia, în ultimele săptămâni. Banca națională a Germaniei a avertizat că un embargo pe gazul rusesc ar avea un cost de 180 de miliarde pentru germani, ceea ce ar însemna o pierdere de 5% din PIB și o lungă recesiune. De asemenea, industria germană a avertizat de mai multe ori că embargoul ar putea să trimită în faliment multe companii și ar duce la pierderea locurilor de muncă.
