Într-un interviu pentru PS News, sociologul și directorul INSCOP Research, Remus Ștefureac, susține că neîncrederea populației în televiziune și în social media a început să crească considerabil în ultimul timp din cauza fenomenului fake news tot mai prezent.
„Dacă analizăm comparativ, constatăm că televiziunile păstrează în continuare cota cea mai ridicată de încredere dintre toate mijloacele media. E adevărat, concentrat mai ales înspre populația vârstnică. Pe de altă parte, este un fenomen destul de vechi, unde mass-media trec printr-un proces de pierdere a încredere, dar asta nu înseamnă o diminuare a consumului de mass-media. Acesta se creează și pe fondul diversificării produselor media și pe fondul ascensiunii dezinformării, știrilor false. Aceste lucruri au alimentat neîncrederea în diverse surse media și, implicit, în televiziuni.
De asemenea, ascensiunea rețelelor sociale produce o concurență pentru că neîncrederea este însoțită și de o diminuare a audiențelor pe fondul faptului că publicul tânăr se mută în zona online, de la portaluri de știri până la elemente de entertainment. Se pierde o pondere importantă a publicului și de aici există și pierderea încrederii”, spune sociologul.
Acesta susține că, în cazul în care nu vor filtra corect informațiile false și reale, televiziunile vor pierde încrederea și credibilitatea publicului.
„Televiziunile vor trebui să se adapteze și fac asta deja prin dezvoltarea de platforme online. Pe de altă parte, până în acest moment cred că atât în cazul televiziunilor, cât și în cazul altor surse media, cheia credibilității pe viitor ține de măsura în care vor reuși să creeze acele filtre pentru a bloca informația falsă, pentru a elimina dezinformarea pentru că și sursele media la rândul lor pot fi dezinformate. Există entități interesate în a rostogoli informații false și, atâta vreme cât instituțiile media au un număr de jurnaliști bine pregătiți capabili să filtreze ceea ce este informația corectă și care este cea falsă, ceea ce este dezinformare și ce este informație propriu-zisă, evident că că vor fi probleme. Pe de altă parte, dacă televiziunile vor ști să filtreze mai bine informațiile, încrederea și credibilitatea se va menține pe termen lung”, spune Remus Ștefureac.
55% dintre români sunt de părere că în ultimele luni au fost expuși la știri false și dezinformări, potrivit sondajului de opinie intitulat ”Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false”. Sondajul a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group (www.strategicthinking.ro) în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshal Fund of the United States și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project (www.truestoryproject.ro).
Sondajul de opinie, realizat în perioada 1 – 12 martie 2021, este împărțit în patru capitole, cel de-al patrulea capitol fiind dedicat percepției populației cu privire la expunerea la știrile false, respectiv încrederii românilor în sursele de informație. Prezentarea grafică a acestui capitol poate fi descărcată la https://www.strategicthinking.ro/31-martie-2021-capitolul-4-dezinformare-propaganda-stiri-false-increderea-in-surse-de-informatii/
