Elevii din cinci localități bihorene vor începe şcoala în faţa computerului, acolo unde acesta există. Oradea se află în scenariul galben.
Există cinci localităţi din Bihor unde elevii vor relua cursurile doar online. Este vorba unităţile de învăţămând din localităţile Măgeşti, Pocola, Ţeţchea, Tulca şi Bulz. În scenariul roşu se încadrează localităţile cu incidenţă mare de cazuri de Covid-19. Cele cinci localităţi au înregistrat peste trei cazuri la mia de locuitori, potrivit bihon.ro.
Astfel, localitatea Bulz are o incidenţă de 16,26/1.000, Pocola 3,48, Tulca 3,33, Măgeşti 3,06, iar Ţeţchea 3,05.
Tablete cu împrumut
Peste 250 de copii din aceste localităţi nu dispun de mijloacele necesare pentru a începe cursurile online. Numărul a fost raportat Ministerului Educaţiei, de la care se aşteaptă o soluţie. În cazul în care aceasta nu va fi găsită, conducerea IŞJ Bihor a luat în discuţie inclusiv posibilitatea de a împrumuta tabletele de la şcolile care se află în scenariul verde şi a le oferi elevilor care nu au acces la educaţia online, pe perioada în care şcoala se va face online.
„O soluţie la care ne gândim, făcând o analiză serioasă în privinţa valabilităţii acesteia, ar fi să împrumutăm tabletele de la şcolile care le au, dar se află în scenariul verde, pentru şcolile care au nevoie stringentă de ele în acest moment. Deocamdată, este doar la nivel de discuţie. Vom vedea care este soluţia cea mai bună. Sper să găsim acest număr de tablete, care să fie disponibile. Nu ştim cum vor evolua lucrurile şi care sunt localităţile care vor intra în scenariul roşu şi cele care vor ieşi din scenariul roşu”, a declarat inspectorul şef Virgil Blage.
O parte la şcoală, o parte acasă
De asemenea, 33 de localităţi din Bihor sunt în scenariul galben, în care învăţământul va fi făcut în sistem hibrid (o parte la şcoală, o parte online), iar alte 62, în scenariul verde. În scenariul verde sunt şcolile din Marghita, Aleşd, Valea lui Mihai, Ştei, Săcuieni etc.
Oradea, Beiuşul, Salonta, Nucetul şi Vascăul sunt printre localităţile în care învăţământul va fi făcut în sistem hibrid. Lor li se alătură şcolile şi grădiniţele din comunele Abram, Aştileu, Auşeu, Boianu Mare, Brusturi, Buduslău, Bulz, Căbeşti, Cefa, Ceica, Curăţele, Drăgăneşti, Drăgeşti, Gepiu, Hidişelu de Sus, Husasău de Tinca, Lunca, Mădăras, Oşorhei, Popeşti, Remetea, Roşiori, Sâmbăta, Sânnicolau Român, Suplacu de Barcău, Tărcaia, Tăuteu şi Vadu Crişului.
„Mâine (astăzi – n.r.) vor avea loc şedinţele Consiliilor de Administraţie din toate şcolile din judeţul Bihor şi vor fi adoptate scenariile după care vor dori să lucreze. În scenariile din zona galbenă, se va ţine cont situaţia epidemiologică şi de recomandările cuprinse în Ordinele comune ale Ministerului Sănătăţii şi al Educaţiei şi Cercetării. Aceste hotărâri, precum şi machetele completate cu scenariul care va fi urmat, ne vor fi trimise spre avizare nouă, Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, în cursul zilei de 9 septembrie 2020, pentru ca noi, la rândul nostru, să le trimitem spre avizare Direcţiei de Sănătate Publică. Cu avizul celor două instituţii (IŞJ şi DSP – n.r.), aceste propuneri vor merge la Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, care va aproba şi va adopta hotărâri cu privire la funcţionarea şcolii respective, pentru fiecare localitate în parte, pentru fiecare instituţie în parte”, a declarat şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor.
De asemenea, din data de 10 septembrie, aceste scenarii legate de începutul anului şcolar vor fi aduse la cunoştinţa părinţilor, pentru a-şi putea forma o părere şi pentru a se putea decide dacă îşi vor lăsa sau nu copiii la şcoală.
Vor la şcoală
„Semnalele pe care noi le-am primit sunt că majoritatea părinţilor doresc să îşi lase copiii la şcoală. Dar celor care nu vor dori, le vom asigura învăţământ online. Şi mai este un lucru foarte important de reţinut: atât autorităţile publice locale, cât şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, doresc să asigure cât mai multor elevi (care vor să participe fizic la cursuri) condiţiile necesare participării fizice. La fel, şi celor care nu doresc să participe, din motive mai mult sau mai puţin întemeiate, trebuie să le asigurăm posibilitatea de a frecventa cursurile online. Aceasta este, cred, abordarea cea mai corectă în momentul de faţă”, a apreciat Blage.
Acesta a precizat că, în momentul de faţă, în Oradea, în municipiile din judeţ, şi în bună parte din şcolile din mediul rural, acest lucru este posibil. Însă nu peste tot, întrucât există întârzieri la achiziţia tabletelor, în prezent derulându-se dialoguri între şcoli şi primării, pentru achiziţia lor.
