Skip to content
Siguranța cetățeanului

Care sunt cele mai frecvente fraude online și cum ne putem feri de ele

economica.net

Deși legislația Uniunii Europene (UE) protejează consumatorii atunci când cumpără produse sau servicii online, numărul celor care se confrunta cu situații de fraudă crește de la an la an. Dar, ce este exact o fraudă? Este o înșelăciune intenționată, făcută cu scopul unui câștig personal în dauna unei alte persoane. De cele mai multe ori o fraudă online este comisa prin intermediul cumpărăturilor electronice, dar și prin utilizarea altor servicii de internet, cum ar fi e-mailuri, mesaje sau chiar programe software. Astfel, este legata de licitații false, de produse care nu vor fi livrate, de clonarea cardurilor de credit și de debit, de furtul de identitate și phishing, potrivit raportului Fraudă în comerțul electronic, elaborat de către Reteaua Centrelor Europene a Consumatorilor (ECC-Net), care analizează situațiile de înșelăciune cu care se confrunta consumatorii.

Cele mai comune variante de frauda online

Peste 70% din cazurile de frauda online au loc prin intermediul unor site-uri cu oferte de electronice și alte produse ieftine care condiționează o achiziție de un transfer bancar, dar nu livrează niciodată comenzile. De aceea, nu este recomandat sa cumperi chiar de pe primul site rezultat la o căutare pe Google. De obicei, nu exista opțiunea de a plăti printr-un card de credit (ori exista o taxa prohibitiva pentru aceasta varianta de plata) și în general solicita un transfer rapid de bani, diferit fata de metodele tradiționale bancare. Scopul acestor magazine, care apar si dispar, este sa adune cât mai multe viramente, lăsând clienții fără bani și fără produsele „cumpărate”.

O alta înșelătorie online frecventa implica vânzarea de autoturisme second-hand (45%) prin intermediul unor site-uri de anunțuri care oferă reduceri incredibile. Vânzătorul spune adesea ca se muta în străinătate sau ca are nevoie urgent de bani din cauza unor probleme financiare si insista asupra efectuării de către cumpărător a unui depozit colateral (escrow) cu scopul „securizării plăților”. Restul banilor ar urma sa fie plătit după primirea mașinii.

După ce este efectuata plata (solicitata prin transfer bancar sau printr-un serviciu de plata rapida în numerar), consumatorul primește informații cu privire la data și ora la care mașina va fi livrata. Deoarece nu se întâmpla acest lucru, vânzătorul îl informează pe cumpărător că mașina ar fi fost blocata la vama și ca este necesara o taxa suplimentara. Indiferent de dacă plata este efectuata sau nu, vânzătorul dispare ulterior fără sa fi livrat bunul.

Înșelătoriile care implica vânzarea de produse contrafăcute la oferte foarte atractive sunt, de asemenea, frecvente (41%). Unele site-uri frauduloase fac chiar pași importanți pentru a arata ca este unul dintre distribuitorii oficiali ai mărcii și adesea adresa site-ului pare destul de autentica. Motivul pentru care produsele sunt mai putin costisitoare ar fi ca site-ul pretinde a fi un „outlet”. Plata este, deseori, solicitata prin transfer bancar. Aceste companii sunt situate în afara Europei, însă când produsele ajung în UE, ele pot fi interceptate de către autoritățile vamale și distruse. Când consumatorul va încerca sa contacteze comerciantul, el va constata ca detaliile de contact ale companiei sunt, de asemenea, false. Unele produse contrafăcute, cum ar fi medicamente sau componente auto, pot pune însă viata celui care le utilizează în pericol.

Un număr mare de plângeri la nivelul UE sunt legate și de escrocheriile cu mostre gratuite sau de testare, obținute prin intermediul unor anunțuri pe site-urile rețelelor sociale și alte site-uri online. Exista multe oferte de produse miraculoase si alte servicii, precum descărcări de aplicatii software gratuite, versuri de cantece, tatuaje, rețete de gătit si servicii de dating, care ascund informații importante despre costuri, durata si clauzele unui contract. Dar, pentru a beneficia de oferta, consumatorii trebuie sa ofera informații de pe cardul de credit pentru a acoperi costurile de livrare. Adesea, consumatorul trebuie sa plătească doar pentru transport. In cazul ni care produsul nu este returnat la timp, consumatorul este obligat contractual la plata unui abonament costisitor.

Înșelătoriile de phishing sunt, de asemenea, frecvente. De cele mai multe ori, consumatorii primesc e-mailuri care pretind ca provin de la organisme guvernamentale sau instituții financiare. Textul respectivului e-mail il informează pe consumator ca datele sale nu mai sunt si solicita actualizarea acestora. Tot in aceasta categorie intra si mesajele care anunța câștiguri uriase, chiar daca respectivul consumator nu a participat niciodată la o loterie. Informațiile solicitate vizează initial numele si adresa, dar apoi victima este notificata ca pentru deblocarea fondurilor, de exemplu, este necesara o taxa pentru acoperirea costurilor cu diferite „formalități”.

Alte tipuri de fraude online vizează nzarea de bilete la diferite evenimente sau achiziționarea unor bunuri printr-o licitație online. Raportul analizează și noi tipuri de probleme apărute în online, precum programe periculoase îndreptate către telefoanele mobile și fraude care privesc site-urile de jocuri de noroc și întâlniri sau blocarea calculatorului de către un virus.

Sfaturi pentru a evita situațiile de fraudă online

1. Dacă o oferta pare prea buna pentru a fi adevărată, cel mai probabil asa este!

Ofertele care par prea bune pentru a fi adevărate sunt adesea prea bune pentru a fi adevărate. Citiți cu foarte mare atenție condițiile introduse prin semnul „*” si alte precizări scrise mărunt. Verificați claritatea condițiilor de livrare si in special a celor de returnare. Acordați atentie ofertelor de abonament ascunse atunci când acceptați o mostra gratuita. Acordați de asemenea atenție marcajelor de garanție false si verificați dacă marca respectiva de garanție exista în realitate.

2Verificați ca prețul să fie corect

Conform legislației UE, prețul ofertei, prezentat la început, trebuie sa fie si prețul final, sa includă TVA si alte taxe, precum si eventuale taxe administrative. Costurile si opțiunile de livrare ar trebui sa fie explicate in mod clar si pretul lor ar trebui sa fie indicat. Cu toate acestea, in cazul in care cumparati de pe un site internet din afara UE, este posibil sa fiti nevoit sa platiti TVA la nivelul din tara dumneavoastră, precum si taxe vamale si taxe de transport. Acestea se adaugă prețului si pot da naștere unei surprize neplăcute.

3. Nu vorbiți cu necunoscuții

Ignorați mesajele de tip spam și fiți precaut cu privire la e-mailurile neașteptate. Nu transmiteți niciodată informații cu caracter personal sau financiar daca vi se cere acest lucru prin e-mail si nu deschideți link-uri suspecte sau alte fisiere atașate de origine necunoscuta. Societățile legitime nu va vor cere niciodata astfel de informații sensibile pe aceasta cale. Descarcați pe telefonul mobil sau pe tableta dumneavoastră aplicații doar de pe site-urile autorizate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *