Într-un editorial pentru România Curată, președintele Societății Academice din România (SAR), Alina Mungiu-Pippidi a publicat „cinci sfaturi scurte, pe teme vitale” pentru PNL și PSD. „Faceți publice informațiile și argumentele pentru marile schimbări”, este unul dintre cele „cinci ponturi” pentru a avea o coaliție de succes.
Pippidi este de părere și că „actuala coaliție va fi judecată după rezultate, nu după moralitatea împerecherii, nici un partener nu e virgin din punct de vedere moral ca să jelească vreun om serios pierderea virginității cuiva”.
Redăm integral articolul semnat de Alina Mungiu Pippidi:
Formarea coaliției PSD-PNL în România e a treia coaliție stînga-dreapta pe care o urmăresc, după cele două germane (SDP-CDU, în 2017, și liberali-verzi-SDP în 2021). Nu am fost pe aproape la crearea USL, nici a coaliției lui Băsescu cu PSD din anul 2009. Dar văzînd retrospectiv rezultatele pot spune că nu au fost deloc catastrofele pe care le prezintă unii. În 2009 a avut loc prima prelungire prin consens a mandatului șefului DNA, Daniel Morar, ceea ce a reprezentat un progres, că nu ar trebui numiți șefi ai justiției decît prin consens politic (modelul din Chile cu Curtea Supremă numită de 2/3 din Senat, care apoi validează numirile din curțile inferioare, e un model constituțional foarte bun pentru independența justiției). Guvernul Ponta 1 a avut mari cote de aprobare și rezultate bune, reușind să plătească bugetarilor ce le tăiase Băsescu fără dezechilibre fiscale. Deci mai ușor cu legenda, deși e greu să cooperezi, cooperarea dă rezultate. Și actuala coaliție va fi judecată după rezultate, nu după moralitatea împerecherii, nici un partener nu e virgin din punct de vedere moral ca să jelească vreun om serios pierderea virginității cuiva. Cum cunoaștem partidele românești oricum și după ce bat palma tot vor folosi timpul prioritar pentru două lucruri : să iasă ei bine și să îi scoată pe ceilalți prost (1) și să profite material mai mult decît partenerii (2). Nici o grijă, cei lăsați pe dinafară, AUR și USR vor servi de critici ai guvernării, deci alianța PSD-PNL nu e sfîrșitul politicii.
Vorba e, măcar să iasă coaliția neideologică, după ce a eșuat cea ideologică, ambele binecuvîntate de statul paralel. Să iasă majoritatea, și apoi rezultatele, că fără ele vor exista numai costuri de imagine, inevitabile după atîta diabolizare a adversarului și mahala din ultimii ani. De care, cum am zis mereu, ne puteam lipsi, nu își au locul ciuma roșie și alte invective într-o lume politică civilizată.
Cinci sfaturi scurte, pe teme vitale, dacă e să avem vreun progres.
Nu mai negociați la televizor
Rezultatele care trebuie obținute depind de felul în care se negociază, de detalii, realism și controlul informației. În Germania nu se scurg detaliile de la negocieri, șefii de comunicare de la partide se înțeleg cu televiziunile și descurajează emisiunile despre ele. Nu poți opri analiștii să facă speculații, dar poți perfect să oprești pe toți membrii partidelor implicate să apară în asemenea emisiuni, care nu au haz în absența lor, deci vor fi mai puține. Destul un singur purtător de cuvînt de la fiecare partid să apară ca să răspundă la atacuri, nu să dea detalii care sunt încă în lucru. Șefii de partid dau oricum declarații zilnic, ajunge atîta. La noi dacă îl auzi pe Dâncu zice una, dacă îl auzi pe Romașcanu zice alta, chestia asta trebuie să înceteze. Embargo și pe Facebook, cît durează negocierile dați filmulețe și care nu e de acord cu linia partidului are unde se duce.
Negociați întîi lista scurtă
Ar fi o bătaie de joc să ne imaginăm că lucruri importante precum taxele din care se vor finanța măririle de pensii pot fi agreate în cîteva zile, fără nici un fel de studii de impact și consultări cu toți cei interesați. De asta dacă vrem guvern pe 18 noiembrie cum spune Kelemen Hunor e destul să agreăm cîteva lucruri de bază: un certificat verde care să stimuleze masiv vaccinarea, o strategie pe termen scurt care să facă față pe termen mediu problemelor cu energia fără distorsiunea pieței ți obligarea statului să plătească de două ori (dimpotrivă, trebuie să curățăm piața de speculanții cu pile politice care uite ce fac), și faptul că deschidem discuția de fond pe schimbări la taxe și renegocieri PNRR, dar nu cheltuim înainte să o finalizăm.
Numiți comisii de experți, nu politicieni pentru lista lungă
Așa cum am arătat mai demult, discuția despre cum finanțăm statul social în România e indispensabilă, consecințele celei mai slab finanțate sănătăți publice din Europa se văd, terapia noastră intensivă e o anticameră a morții, nu un loc de redresare. Pensiile și alocațiile trebuie mărite. Cota noastră unică nu mai e demult unică, clasa mijlocie pe care am vrut să o dezvoltăm a crescut de nu mai încape în Pipera și în suburbii, iar performanța la încasare a scăzut după primii ani. Dar cu ce o înlocuim trebuie discutat și calibrat atent. Constituția merită schimbată numai dacă putem face poporul să aprobe schimbările, și ca să fim drepți dacă am elimina schimbările făcute data precedentă ar fi un pas înainte, deci merită numai dacă avem schimbări bune cu consecințe clare (de exemplu, claritate și constrîngere privitor la alegerile anticipate, demisia miniștrilor și alte aspecte controversate cîtă vreme cea mai mică portiță poate fi interpretată nesimțit de liderii noștri). Aici vă sfătuiesc să luați calea germană, nu 300 de experți în 22 de comisii, dar măcar vreo sută în zece merită făcute. Ne trebuie în orice caz comisie pentru planul național de dezvoltare în sens comprehensiv, adică cum punem la un loc PNDL, PNRR și restul banilor europeni pentru o formulă în care știm de pe acum cînd canalizăm toate școlile și unde. La fel, comisia de revizuit taxe, sau de revizuit Constituția, sau de discutat cum facem ca liberalizarea energiei să nu ducă invers decît în manuale la cartelizare și creșterea prețului, nu scăderea lui și mai multă competiție. Politicienii experți, dacă există (dnii Stănescu și Sighiartău chiar au expertize în agricultură și digitalizare?) pot cel mult servi de dubli moderatori (unul pe partid) la niște comisii care să se bazeze pe experți de partid, experți din lumea partenerilor sociali și academie (pot toți semna angajamente de confidențialitate chiar dacă nu fac parte din partid). Ideea lui Ciolacu de a-l lua pe Matei Brătianu cu el la niște negocieri a fost bună, așa face și SPD în Germania. Adunați-vă experții, că și așa nu sunt mulți, și să trecem la treabă. Nu știu dacă v-am spus cum e în Germania cu culorile, propunerile se trec în culorile partidului respectiv și cînd sunt acceptate se trec pe negru, altfel fiecare document e semafor, în culorile celor care negociază.
Faceți publice informațiile și argumentele pentru marile schimbări
Chiar dacă negocierile sunt și trebuie să fie confidențiale, e important ca baza de informații pe care discutăm să fie publică. PSD a cerut execuția bugetară ca să știe ce poate cheltui. Faptul că după zece ani aproape de cînd guvernul României a promis că face un sistem de urmărire al cheltuielilor în timp real tot cu pdf-uri cu bugete lunare lucrăm arată eșecul celor care au făcut promisiunea și al digitalizării. PSD să priceapă că trezoreria trebuie modernizată, dacă încă o frecăm cu factura electronică evident că nici partidul parlamentar cel mai mare sau șeful comisiei de buget din parlament nu are cum ști ce e în buget, decît dacă i se tipărește execuția bugetară. La fel, agitație parazită cu reforma justiției, cea mai importantă reformă a justiției e digitalizarea, pentru care au avut căruțe de bani, dar care nu au rezultat în transparență. Odată ce fiecare dosar ar avea o identificare electronică și ar exista obligația publicării fiecărei decizii (NUP, trimitere în judecată, etc) performanța fiecărui procuror sau judecător sau instanțe poate fi public calculată, nu ne mai trebuie SIIJ. Dar tocmai de aceea nu o facem. Haideți să publicăm toate anexele PNRR secretizate de Cristi Ghinea, toate proiecțiile bugetare, tot ce încasează fiscul, etc. Deși o lege din anul 2000 cere fundamentări științifice pentru decizii nu există un website al guvernului unde să fie publicate (cum ele nu prea există…). Haideți să facem unul, ca să ne poată controla lumea pe ce bază vorbim discuții și să fie acolo toate datele, studiile de impact și fezabilitate.
Criterii de integritate și competență clare pentru numiri
E clar că partenerii nu se plac, și ca atare ne trebuie niște criterii clare pentru numiri. Haideți să agreăm niște criterii de integritate. Fără plagiate, fără trimiteri în judecată la ora asta, minim o limbă străină de circulație europeană, minim o diplomă la zi, fără condamnări de la CNCD, și fără șpăgi de la GOLD, e OK? În rest, ne putem găsi defecte unii la alții la nesfîrșit, trebuie ceva mai clar și universal, care să fie aplicat la fel tuturor.
România nu are alternativă la coaliția asta pe termen scurt, și la un mare consens pentru dezvoltare pe termen lung. De asta e important ca acești actori politici, a căror încredere publică e dezastruoasă, să reușească să se înțeleagă. Tot ce depinde de societatea civilă – expertiză, moderație, reprezentare – se va face, că lumea e realistă, mai ales în sindicate și organizații sociale sau de mediu care văd pe pielea lor că nimic nu iese dacă nu există continuitate. Sfătuiesc și presa să fie un pic mai germană zilele astea, altfel după ce v-ați plîns trei luni că nu aveți guvern deveniți coautori la prelungirea crizei.

@ „Vacineala” o „orientează” pe Pippida să se dezică de multe altele dintre chestiunile afirmate și susținute anterior, ? Probabil că, despre îndemnurile la primarele Nicușor la vaccineală ar trebui revăzute și primele așteptări amoroase ale Mungiei cât și , fiind și cu grecii, felul cum relațiile personale au fost influențate și de relația dintre Carol al II-lea și Regina Elena din Grecia, ?
&,, Între orient și occident”, ?