Timp de trei luni, statul va suporta o parte din creșterea prețului combustibilului la pompă, dar prețul fără taxe al carburanților are legătură strict cu ceea ce se întâmplă pe piața internațională, nu cu măsurile luate de autorități, consideră Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Noul instrument legal pus la îndemâna Consiliului Concurenței, Ordonanța anti-speculă, îi permite autorității să intervină mai rapid în situații excepționale de creștere a prețurilor, dincolo de posibilitățile legale anterioare când sancționa cartelul ori abuzul de poziție dominantă.
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, spune că autoritatea monitorizează ce se întâmplă, dar că actualele creșteri sunt în linie cu ce se întâmplă în restul țărilor.
„În momentul de față, în România, prețurile fără taxe ale carburanților sunt cu 3-10% sub media europeană, iar creșterile de preț la carburanți înregistrate pe plan local sunt în linie cu ceea ce se întâmplă în celelalte state membre, fiind o reacție la situația economică din prezent și la războiul Rusiei în Ucraina.
Consiliul Concurenței monitorizează permanent piața și va sancționa comportamente care se abat de la tendința din celelalte state UE.
După cum știți am amendat 6 companii de distribuție a carburanților cu aproximativ 200 milioane euro pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale, sancțiune confirmată de instanță”, a declarat pentru HotNews.ro Bogdan Chirițoiu.
Acesta a mai amintit că românii se pot folosi și de aplicația Monitorul Prețurilor pentru a identifica stațiile de combustibil cu prețuri (ceva) mai mici.
De notat că și vicepreședintele Consiliului Concurenței, Dan Virgil Pascu, a afirmat în data de 16 iunie că în ciuda creșterilor de preț de la carburanți, care sunt într-adevăr spectaculoase, autoritatea nu are indicii de cartel.
„Curbele de preț din România sunt paralele cu curbele de preț din UE, noi ne aflăm un pic mai jos decât media din UE. Știu că nu consolează, avem putere de cumpărare mai mică, însă piața benzinei este cel puțin europeană, iar piața diesel este globală. În așa fel încât nu avem instrumente de influențare a prețurilor. (…)
Dacă nu avem indicii de tip cartel nu putem să facem inspecții inopinate, nu-mi dă voie legea.
Evoluția aceasta a prețurilor nu este particulară țării noastre. Prețurile au crescut în UE și la nivel global. În SUA a ajuns galonul 5 sau 6 dolari ceea ce pentru ei este inimaginabil. Este o evoluție a prețurilor globală pe care noi nu putem să o controlăm”, a spus vicepreședintele Consiliului Concurenței.
