Skip to content
Video

CULISELE plecării lui Țuțuianu din funcții: Nu cred că m-au făcut serviciile EXCLUSIV

psnews.ro

Senatorul PSD Adrian Țuțuianu a fost marți invitatul celei mai recente ediții a interviurilor video PSnews.ro.

Parlamentarul (fost președinte al Comisiei comune de control al SRI; în prezent, membru în Comisia senatorială pentru cercetarea abuzurilor) a vorbit despre o serie de evenimente îndelung comentate de către presă: plecarea din funcția de ministru al Apărării și din cea de șef al Comisiei SRI (în care acum nu mai este nici măcar membru).

La început, vorbind despre comisia din care face acum parte și anticipând o întrebare a jurnalistului Dan Bucura, senatorul de Dâmbovița a dat asigurări că nu are de gând să plece din PSD, precizând că este membru al Partidului Social Democrat din 1998 și că „s-a născut politic” în această formațiune politică.

Solicitat să precizeze cum de s-a putut să piardă atât ministeriatul, cât și șefia Comisiei SRI (ba chiar – după toate aparențele – și bunăvoința conducerii PSD) în urma comunicatului MApN privind salariile militarilor, Adrian Țuțuianu a declarat: „Nu știu dacă sunt sau nu în grațiile conducerii partidului. A existat o decizie politică de plecare a mea din Comisia de control parlamentar, ca urmare a ocupării funcției de ministru al Apărării Naționale. Am gestionat această funcție pe durata vacanței parlamentare (pentru că nu se puteau face schimbările necesare), am plecat de la minister cu un gust amar, pentru că pe de o parte, comunicatul la care faceți dumneavoastră referire era un comunicat care arăta că există niște chestiuni de natură tehnică pentru care nu se puteau face transferuri de bani din trimestrul IV în trimestrul III și am plecat amărât nu pentru funcție în sine, ci pentru că eu știam ce am de făcut. Aveam un plan foarte bine stabilit pentru o perioadă de timp mai lungă și cred că aveam capacitatea să aduc un plus de coerență activității guvernamentale și majorității parlamentare”.

Același Adrian Țuțuianu a ținut să sublinieze că nu au existat probleme cu bugetul, pe care îl primise de la predecesorul din cabinetul Sorin Grindeanu – l-am numit pe Gabriel Leș. Partea interesantă este că Țuțuianu a dat vina pe de o parte pe Legea salarizării unitare (promovată intens de către ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu, dar neasumată de Guvern, ci de către parlamentarii coaliției PSD-ALDE), iar pe de altă parte pe o majorare promisă intempestiv militarilor de către Liviu Dragnea.

„Ministerul Apărării Naționale a avut un buget anual aprobat prin Legea bugetului de stat. La data de 5 septembrie (când s-a produs demisia mea), aveam o execuție bugetară pe zona de personal de 72,7%. Deci existau bani în bugetul ministerului; numai că cea mai mare parte din acești bani care mai existau erau repartizați pe trimestrul IV.

S-a pus problema dacă noi am întocmit greșit bugetul. Nu eu am întocmit bugetul, ci predecesorul meu. Bugetul a fost întocmit corect pe datele existente la data adoptării Legii bugetului de stat; numai că între timp au apărut două majorări de salarii din sistemul bugetar: una prin Legea salarizării unitare (care era anticipată) și a doua majorare de salarii pentru soldați și gradați profesioniști, care a avut loc ca urmare a unei discuții pe care președintele partidului, Liviu Dragnea, a avut-o cu asociațiile profesionale ale soldaților și gradaților din armată. Ca urmare, pentru a asigura necesarul de salarii până la sfârșitul anului, mai aveam nevoie de 552 de milioane de lei, din care în trimestrul III de 133 de milioane și 419 milioane de lei în trimestrul IV. Evident că aveam bani și de alte domenii (cum ar fi bunurile și serviciile, unde execuția bugetară era la momentul respectiv undeva la 40%), aveam bani pe zona de înzestrare (unde execuția bugetară era sub 10%); numai că acești bani nu puteau fi folosiți pentru plata cheltuielilor cu salariile, în condițiile în care există interdicție stabilită prin Legea responsabilității fiscal-bugetare 69/2010, art. 18, alin (4). Acest text spune că trecerea dintr-un trimestru în altul sau de pe un un capitol pe altul se putea face numai cu ocazia rectificării bugetare. Ca urmare, rectificarea bugetară s-a făcut la o săptămână după plecarea mea și, pornind de la această rectificare bugetară, toate lucrurile s-au rezolvat.

Concluzia: bani existau; tehnic, nu se puteau trece dintr-o zonă în alta. Unde am greșit eu e că nu am explicat mai bine acest lucru și că nu l-am sunat pe prim-ministru, să-i spun despre această situație. Și mi-am asumat lucrul acesta. În schimb, am avut trei discuții prealabile cu ministrul de Finanțe, Ionuț Mișa, în care am ajuns la concluzia că nu se pot face aceste transferuri fără să existe o ordonanță de rectificare a bugetului de stat”, a detaliat Țuțuianu.

În altă ordine de idei, Dan Bucura l-a întrebat pe Adrian Țuțuianu dacă pierderea funcțiilor poate fi cauzată de eventuale deranjuri pe care acesta le-a produs serviciilor secrete. Senatorul, în schimb, a negat.

„Am văzut foarte multe discuții (de ce a fost sacrificat Țuțuianu, de ce și-a dat demisia Țuțuianu), cu tot felul de argumente: că aș fi fost făcut de servicii… Personal, nu cred – am avut relații instituționale corecte cu Serviciul Român de Informații, cu serviciul de informații al Armatei (care mi-era subordonat direct)… Ambele instituții au răspuns adecvat solicitărilor mele, iar la Comisia de control parlamentar al Serviciului Român de Informații sigur că am avut și lucruri delicate, și o perioadă foarte dificilă, dar eu cred că pe de o parte am reușit să restabilim puțin situația Parlamentului ca organ care controlează Serviciul Român de Informații, prin această comisie specială. Pe de altă parte, cred că am știut să țin echilibru și să subliniez – prin ceea ce am făcut – ideea că România are nevoie de un serviciu de informații puternic, care să se ocupe de ceea ce îi prevede legea în fișa postului, fără să afecteze drepturi și libertăți fundamentale”, a completat PSD-istul.

Totodată, senatorul social-democrat a amintit că demisia lui de la MApN s-a produs ca urmare a unei discuții cu premierul Mihai Tudose, de după celebrul comunicat. Din nou, Țuțuianu a adus vorba despre Dragnea; de data aceasta, în calitate de persoană care îi ceruse plecarea de la minister.

„Primul-ministru m-a chemat, mi-a spus că am creat un prejudiciu de imagine prin acel comunicat activității guvernamentale, mi-a comunicat că liderul de partid vrea să plec de la Ministerul Apărării Naționale, mi-a spus că, dacă nu găsim o soluție, atunci voi fi demis, și atunci eu am fost foarte clar (privind propria demisie – n.r.)”, a punctat Adrian Țuțuianu.

Chestionat dacă trebuia să plece și din Comisia SRI, senatorul a replicat cu o undă de amărăciune: „Erau procedurile începute. Nu știu dacă trebuia să plec sau nu. Cert este că și acolo cred că aveam capacitatea de a continua un lucru bun pe care-l făcusem și aveam deja o expertiză care cred că era folositoare în continuare. N-am făcut (prejudicii de imagine – n.r.) nici colo, nici colo, pentru că eu cred că opinia publică în general și presa (indiferent cum se situează în relația cu Partidul Social Democrat) n-a avut foarte multe critici la adresa activității mele de ministru, pentru că în două luni de zile am arătat că se pot face niște lucruri, am luat niște decizii care erau neluate de foarte mult timp”.

„În comisii te duci unde decide grupul parlamentar. Dacă grupul parlamentar a considerat că expertiza mea nu mai este necesară acolo, atunci eu m-am dus în altă parte. Sigur că nu sunt mulțumit; pe de altă parte, eu am cerut să merg la comisia aceasta de abuzuri, petiții, scrisori, pe ideea că n-am mai vrut să deranjez pe nimeni”, a adăugat Țuțuianu.

Solicitat să își exprime un punct de vedere legat de aparenta lipsă de experiență a actualului președinte al Comisiei SRI, Claudiu Manda (senator PSD de Dolj), Adrian Țuțuianu a răspuns diplomat: „Eu nu m-aș grăbi. Când am fost eu numit la comisie, colegii dumneavoastră mă întrebau ce legătură am eu cu serviciile de informații. Și eu atunci am spus că am o pregătire juridică solidă, care îmi permite să abordez – din perspectiva funcționării legale a acestui serviciu – problemele respective. Haideți să-l lăsăm pe domnul Manda, să vedem ce poate! A avut o primă ședință, s-au discutat lucruri interesante, suculente… Eu nu vreau să mă pronunț înainte de a vedea omul ce poate să facă”, a menționat alesul dâmbovițean.

Puteți urmări secvența mai jos, de la început până la momentul 12:29:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *