Cu mai puțin de o săptămână înaintea deschiderii anului școlar a devenit limpede faptul că majoritatea unităților de învățământ vor funcționa după scenariul galben, adică cel hibrid, cu prezență fizică la școală pentru jumătate dintre elevi. Cealaltă jumătate va sta acasă o săptămână și va face ulterior schimb cu jumătatea prezentă la școală. Astfel, se asigură distanțarea socială în clase.
Esențializarea materiei
Ținând cont că în aceste condiții elevii vor petrece aproximativ jumătate din anul școlar, fizic în clase, profesorii trebuie să se asigure că dau tot ce pot în timpul pus la dispoziție. Asta înseamnă că trebuie să existe o esențializare a materiei predate. Ministerul Educației trebuie să asigure un soi de descentralizare a materiei, astfel încât directorii să poată cere și implementa abateri de la planul cadru în vigoare, argumentând cu situația concretă de la fiecare școală. Cheia aici constă în esențializarea materiei, astfel încât profesorul să decidă ce este necesar pentru formarea elevilor și absolvirea examenelor naționale. Grupa care stă acasă va urmări online, în măsura posibilului, desfășurarea lecțiilor la școală
Sigur că timpul de predare se micşorează, până la jumătate în unele cazuri. Dar materia stufoasă, plină de teorii şi concepte nefolositoare în viaţă, poate fi simplificată până la 50% şi ajustată la noile condiţii.
De ce învățământul online nu funcționează în România
Învăţământul online în România este reprezintă un mijloc de a ne da singuri foc la valiză. Nu există aparatura necesară nici în şcoli, nici la elevi. Nu există proceduri clare emise de minister pentru învăţământul online. Achiziţionarea de tablete s-a blocat, iar guvernul decontează cumpărarea acestei aparaturi după ce acestea sunt cumpărate de primării. Or primăriile au alte preocupări. Lipsa dotărilor își va face simțită prezența, așa cum s-a întâmplat de atâtea ori. Prin urmare ar fi o iluzie să ne bazăm strict pe învățământul online.
România din păcate se află pe un trend descendent în ceea ce privește educația. Pandemia de coronavirus ne dă o lovitură în plus. În aceste condiții riscăm să adâncim criza din educație prin care trece țara noastră.
Guvernul are o miză importantă în buna desfășurare a anului școlar. Cabinetul Orban se află deja sub presiune din cauza felului în care a gestionat în ultima vreme pandemia. Un dezastru la începutul anului școlar le-ar putea da liberalilor o lovitură fatală în alegeri. Cei de la PNL par conștienți de pericolul haosului. S-a propus amânarea deschiderii anului școlar până la 1 octombrie. E o tactică prin care Guvernul ar putea câștiga ceva timp pentru a continua cârpeala pe ultima sută de metri. Trei luni nu le-au fost suficiente guvernanților pentru a se asigura că anul școlar se va desfășura în bune condiții. În mod normal, în cazul unui eșec vizibil cineva ar trebui să plătească cu funcția. Monica Anisie a spus că „nu vrea să se hazardeze” în ceea ce privește scenariile de început de an. Asta în condițiile în care școala începe săptămâna viitoare. Pentru Guvernul Orban important acum e să realizeze cu succes o operațiune de “damage control”, adică să țină pierderile sub control, de vreme ce probleme vor fi cu siguranță la începutul școlii și ulterior, pe parcurs. Rămâne de văzut cum vor gestiona guvernanții aceste probleme.
