Skip to content
Puterea Știrilor Video

Diferența de „semantică” între pensiile speciale și pensiile de serviciu. Fenechiu: „Niciuna nu e contributivă”. Ce șanse are proiectul să treacă de CCR

captura puterea stirilor

Proiectul de modificare a pensiilor speciale nu va pune capăt dezbaterii publice pe acest subiect, însă „este un început de soluție”, a declarat senatorul liberal Daniel Fenechiu, care a subliniat că „nu este normal ca pensia cuiva să fie mai mare decât salariul la momentul pensionării”.

Invitat la „Puterea Știrilor”, liderul senatorilor PNL a explicat că s-a ajuns la aceste pensii mai mari decât salariul „sub ministeriatul Olguței Vasilescu (fost ministru al Muncii, din partea PSD – n.r.)”, când s-au mutat contribuțiile de la angajator la angajat și astfel salariul brut a devenit mult mai mare.

„Pentru că au fost incluse contribuțiile în salariu s-a ajuns la situația ca un judecător să aibă o pensie de 130-140% mai mare față de ultimul salariu avut în plată, tocmai datorită faptului că salariul respectiv, în formă brută, conținea și pensia. Așa s-a creat această împrejurare care evident că trebuia să fie rezolvată”, a spus Fenechiu.

Senatorul s-a declarat împotriva diferențelor foarte mari dintre pensiile obișnuite și cele speciale, atât în ceea ce privește suma, cât și vârsta pensionării.

„Într-adevăr, e o mare diferență să te pensionezi cu 140% din ultimul salariu sau să te pensionezi cu 80-90%. Diferența e 50%! La o pensie de 20-25.000 de lei, diferența e de 7-8.000 de lei, adică cât 6-7 pensii aflate în plată. Credeți că un judecător care termină facultatea la 22 de ani și are o activitate de 20 sau 25 de ani, se pensionează la 47-48 de ani … chiar merită să se pensioneze la 48 de ani cu 30.000 de lei? Acel judecător nu mănâncă cu două guri și nu e diferit de un profesor care lucrează ca dascăl de la 22 la 65 de ani. Doar că profesorul muncește 43 de ani și se pensionează cu 3.000 de lei”, a punctat el.

De ce e atât de greu de rezolvat problema pensiilor speciale

Daniel Fenechiu a explicat faptul că rezolvarea problemei pensiilor speciale se împiedică de „niște condiționări”.

„Pe de-o parte, există o regulă care merge pe teoria drepturilor câștigate, și anume <<dacă s-a pensionat cu o pensie e complicat să tai din pensia cu care s-a pensionat>>, pe de altă parte există o problemă legată de faptul că orice abordare poate viza un atac la statutul magistraților.

Acum, eu pe lângă că sunt parlamentar, sunt și avocat. Cunosc mii de magistrați, cunosc foarte bine care este statutul lor și cred că este foarte normal ca România să respecte statutul magistraților, așa cum este el concretizat în legislația internațională și în Constituția României. Independența magistratului este foarte importantă. Convenția de la New York care spune că magistratul trebuie să se pensioneze cu o pensie situată în zona ultimului salariu aflat în plată este o obligație pentru România”, a menționat senatorul.

Diferența între pensiile speciale și pensiile de serviciu

Întrebat care este diferența între pensiile speciale și pensiile de serviciu, Daniel Fenechiu a răspuns: „de abordare și de semantică”.

„Nici pensia specială, nici pensia de serviciu nu sunt pensii contributive. Că le spui speciale sau de serviciu, e o chestie de semantică. Când le spui speciale, ăia sunt speciali, când le spui de serviciu, sunt pensii în urma serviciului, sună mai frumos pentru oamenii care au prestat un serviciu în slujba națiunii să spui că primesc pensii de serviciu în loc de pensii speciale.

Trebuie să ținem cont de activitatea magistratului, care are o serie de restricții, de activitatea militarului, de activitatea celui care lucrează în zona Ministerului de Interne, a celor care lucrează în zona Serviciilor etc, dar a ține cont nu înseamnă a-i transforma în speciali. Înseamnă a recunoaște o activitate de serviciu”, a completat liberalul.

Ce șanse are legea la CCR

Opoziția, în special USR, s-a grăbit să critice proiectul de modificare a pensiilor, susținând că este construit în așa fel încât să pice la CCR. Potrivit lui Fenechiu, abordarea USR are legătură, de fapt, cu alegerile din 2024, iar toate criticile au, în realitate, un scop electoral.

„Toată suflarea politică se gândește în tot ceea ce face acum la momentul 2024, un an cu foarte multe alegeri, patru la număr, și atunci e mai ușor să discutăm tot ce se întâmplă din perspectivă subiectivă decât din perspectivă reală.

Eu, personal, nu sunt stresat nici de mandatul meu, nici de viitorul meu politic, motiv pentru care cred că sunt niște lucruri care trebuiesc rezolvate, iar pensiile de serviciu sunt o problemă care preocupă foarte mulți români.

Cine va rezolva problema pensiilor speciale va câștiga la vot, pentru că este una dintre situațiile în care primești o susținere electorală meritată, pentru că pensiile speciale chiar sunt o problemă.

Riscul să pice la CCR există. CCR e o instituție autonomă, independentă, o instituție care poate face orice, plus că judecătorii CCR sunt beneficiari de pensii speciale. Deci CCR poate trânti acest proiect”, a conchis Daniel Fenechiu.

Ce prevede proiectul elaborat de Ministerul Muncii

Ministerul Muncii a elaborat un proiect de lege pentru modificarea pensiilor speciale pentru mai multe categorii de beneficiari, precum și de recalculare a pensiilor speciale pentru judecători și procurori. Proiectul a fost trimis spre avizare la ministerele și instituțiile care au competență în acest domeniu și urmează, potrivit unor surse din Ministerul Muncii, să fie pus marți în dezbatare publică, informează Digi24.ro.

Legea vizează pensiile magistraților, ale personalului auxiliar din instanțe, a funcționarilor de la Curtea de Conturi, a diplomaților, a personalului navigant din aviația civilă, a funcționarilor publici parlamentari, precum și pensiile militare de stat.

Art. X al proiectului de lege prevede că modificările vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2023, însă, fiind vorba despre un proiect care are de parcurs un traseu legislativ, este posibil ca acest termen să se modifice.

Proiectul de lege modifică pensiile magistraților, în sensul că valoarea acestora nu se mai raportează la ultima lună de venituri din activitate, ci la media a oricăror 12 luni consecutive din ultimii 10 de activitate.

De asemenea, cuantumul pensiei nete nu poate depăși media veniturilor nete aferente bazei de calcul, potrivit proiectului. În termen de șase luni de la intrarea în vigoare a legii, pensiile speciale aflate în plată se recalculează.

Proiectul de lege poate fi consultat AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *