Skip to content
Societate

DOCUMENT Statul român a cheltuit aproape 1 miliard de lei în 2021 pe 389 de autobuze electrice: Aproape jumătate au fost cumpărate din China

Radio Cluj

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) achiziționează anual mai multe autobuze electrice, pe care apoi le distribuie către orașele din toată țara. În anul 2021, Ministerul Dezvoltării a cheltuit, din bugetul statului român, suma de 942.429.165 de lei fără TVA pentru 389 de autobuze electrice și stații de încărcare rapidă și lentă, arată ministerul într-un răspuns exclusiv pentru redacția PS News. Din cele 389 de autobuze electrice achiziționate de statul român, aproape jumătate, adică 180, au fost cumpărate din China.

Producătorii chinezi de autobuze electrice au primit suma de 375.613.845 lei fără TVA, iar diferența a ajuns în conturile unor producători din Turcia, Polonia și Cehia. China este de departe marele câștigător în afacerile cu autobuze electrice, deoarece încasează 40% din suma pe care o investește Guvernul.

MDLPA a cumpărat 151 de autobuze electrice de la producătorul chinez Zonson Smart Auto Corporation, care face parte din holdingul ZTE Corporation, un gigant din domeniul telecomunicațiilor. Alte 29 de autobuze au fost cumpărate de la producătorul chinez BYD, prin contractantul NEW KOPEL CAR IMPORT SRL.

Producătorul BYD este cel mai mare producător chinez de baterii și unul dintre cei mai mari din lume, producând inclusiv mașini electrice și monorail-uri. Contractantul New Kopel Car Import SRL, care aduce autobuzele BYD, este o companie românească, cu sediul în Otopeni și are 1 singur angajat declarat în 2021. Compania a avut pierderi de 319.400 de lei anul trecut. Această companie are datorii de peste 14 milioane de lei, potrivit datelor prezentate de Ministerul Finanțelor (foto mai jos), însă reușește să obțină contracte cu Ministerul Dezvoltării. În 2021, New Kopel Car Import a adus 29 de autobuze electrice în România și face parte din grupul SIXT Group România, controlat de Tal Lahav.

Date financiare New Kopel Car Import SRL, sursa Ministerul Finanțelor

În medie, Ministerul Dezvoltării a plătit 2 milioane de lei fără TVA pentru un autobuz fabricat în China, adică circa 400.000 de euro fără TVA, iar în acești bani sunt incluse și stațiile de încărcare rapidă și lentă.

Singurii producători din UE care au vândut autobuze electrice Ministerului Dezvoltării sunt polonezii, prin producătorul Solaris Bus&Coach, și cehii, cu producătorul SOR Libchavy. Solaris Bus&Coach produce în Polonia, însă în 2018 a fost achiziționat de grupul spaniol CAF, care produce trenuri, metrouri și tramvaie. Solaris este al doilea mare câștigător al contractelor cu Ministerul Dezvoltării, vânzând, în 2021, autobuze electrice în valoare de 312.993.200 de milioane de lei fără TVA, ceea ce înseamnă un preț de circa 2,5 milioane de lei pentru fiecare autobuz, cu stațiile de încărcare incluse. Autobuzele fabricate în Polonia sunt cu 2 metri mai lungi decât cele fabricate în China, lucru care poate explica diferența de preț.

Autobuzele electrice, o afacere în „familia” UDMR

Orașul care a primit cele mai multe autobuze electrice în 2021 a fost Târgu Mureș, unde primar este Soos Zlatan, membru UDMR. Cseke Attilla, ministrul Dezvoltării și senator UDMR, a oferit 47 de autobuze electrice către Târgu Mureș, anul trecut, un oraș cu o populație de 140.000 de locuitori. Primăria Târgu Mureș a primit 15 autobuze electrice cu lungimea de 10 m, produse de chinezii de la Zonson, și 32 de autobuze electrice cu lungimea de 12 metri, produse de polonezii de la Solaris.

Timișoara, un oraș cu populația dublă decât Târgu Mureș, a primit anul trecut doar 44 de autobuze electrice cu lungimea de circa 18m, fabricate în Turcia, de către Karsan Otomotiv Sanayii Veticaretas. Valoarea întregului contract a fost de 136.400.145 lei fără TVA, fiind incluse și 15 stații de încărcare rapidă și 44 de stații de încărcare lentă.

Totodată, Piteștiul a primit 40 de autobuze electrice cu o lungime de circa 12m, fabricate în Polonia de către Solaris. Valoarea întregului contract a fost de 100.408.000 lei fără TVA, fiind incluse 11 stații rapide și 40 de stații de încărcare lentă.

În exclusivitate, redăm mai jos lista cu toate achizițiile de autobuze electrice pe care le-a făcut Ministerul Dezvoltării în anul 2021:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *