Skip to content
Educație

Dependența copiilor de ecrane – riscuri și oportunități

Edupedu.ro

Foarte mulți oameni au tendința să vorbească despre “dependența” de ecrane, mai ales în cazul tinerilor și copiilor. Această “dependență” este, însă, în continuare subiect de dispută și nu este, cel puțin pentru moment, o tulburare recunoscută psihiatric, “în pofida titlurilor-șoc pe care le citim în media”, arată, pentru EduPedu.ro, Francesca Gottschalk, analist “21st Century Children”, care și-a concentrat atenția asupra relației copiilor și elevilor cu tehnologiile digitale.

Poate ar fi mai util să explorăm ce fac și ce experimentează copiii online, decât să ne uităm doar la volumul de timp pe care îl petrec folosind instrumente digitale”, arată ea.

În opinia sa, transmisă la solicitarea EduPedu.ro, Francesca Gottschalk arată că folosirea tehnologiilor digitale vine atât cu oportunități, cât și cu riscuri, iar părinții care îi încurajează pe copii să folosească astfel de tehnologii îi pun pe aceștia atât în fața oportunităților, cât și în fața riscurilor. Iar cei care restricționează accesul copiilor limitează atât riscurile, cât și oportunitățile, spune ea.

Există o dependență de ecrane?

Trebuie să fim foarte atenți când vorbim despre “dependențe” de ecrane, aceasta rămâne o chestiune foarte disputată în cercetare și în rândul celor care elaborează politici. Dependența de telefon nu este o tulburare recunoscută psihiatric, în pofida titlurilor-șoc pe care le citim în media, consideră Francesca Gottschalk.

Mulți cercetători contestă noțiunea de dependență de tehnologie digitală, iar voci din comunitatea de cercetare îndeamnă să fie evitată tendința de a conferi caracter patologic unor comportamente comune (precum jocurile sau folosirea social media) din copilărie și adolescență. În plus, se face simțită o lipsă a cercetărilor, în special a cercetării de înaltă calitate, în acest domeniu.

Încă avem mult de lucru, să dăm coerență cercetărilor și dezbaterilor de elaborare a politicilor în domeniu, dar și să evităm pretenții hiperbolice, cum că sunt dependenți copiii de tehnologie sau că smartphone-urile duc o generație către ruină.

Impactul tehnologiilor asupra copiilor – riscuri versus oportunități

„Folosirea tehnologiilor digitale produce atât riscuri, cât și oportunități pentru copii. Există foarte multe dovezi conflictuale și slab documentate asupra impactului pe care instrumentele digitale le au asupra cogniției și sănătății.

Există o ușoară legătură între folosirea ecranelor și somn – cercetări recente sugerează o scădere modestă, de câteva minute pe noapte, asociată cu fiecare oră petrecută în contact cu ecranele digitale.

Urmărirea unor programe TV educaționale sau de înaltă calitate a fost corelată cu unele rezultate cognitive pozitive și cu pregătirea copiilor mici să meargă la școală, deși copiii au rezultate mai bune de învățare lingvistică dacă apelează la surse “vii”, decât la televiziune.

Alte cercetări care apar din zona științelor cognitive sugerează că folosirea jocurilor video de acțiune poate afecta pozitiv lucruri precum atenția sau memoria de lucru.

În ansamblu, cercetările în domeniul impactului pe care ecranele și tehnologiile digitale îl au asupra copiilor au un caracter mai degrabă generalist și se face simțită o lipsă reală de cercetări longitudinale și de dovezi experimentale în atât de multe chestiuni, încât este greu să stabilim științific faptul că tehnologiile digitale chiar produc rezultatele pe care le vedem.

O mare oportunitate ține de faptul că instrumentele digitale permit copiilor să socializeze – copiii folosesc platformele online pentru a intra în legătură cu prietenii și familia și își fac prieteni online. Conexiunile online pot să stimuleze apropierea între prieteni, iar unii găsesc mai ușor să împărtășească lucruri personale prietenilor apropiați și rudelor, dacă discută online.

Pe de altă parte, a fi online atrage o serie de riscuri. Copiii se confruntă cu riscuri precum posibilitatea de a accesa conținut dăunător sau care îndeamnă la ură, încălcarea securității datelor, bullying cibernetic, revenge porn. Există, de asemenea, îngrijorări legate de efectele media, în special ale social media, asupra imaginii copiilor asupra propriului trup, deoarece acestea promovează idealuri nerealiste și înguste privind aspectul personal.”

Mai multe detalii pe edupedu.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *