Reţeaua de autostrăzi din România se va îmbunătăţi cu încă 31 de kilometri începând din această săptămână, după ce vor fi date în trafic lotul 1 al autostrăzii Sebeş-Turda şi Varianta de Ocolire Bacău, a declarat, luni, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, într-o conferinţă de presă la Prefectura Bihor.
„O să vă dau o informaţie în exclusivitate aici, la Bihor, pentru că am văzut foarte mulţi părerologi care şi-au dat cu părerea în ultimele zile, în ultimele săptămâni cu privire la aceste două obiective de investiţii în infrastructura rutieră din România.
Astăzi pot să vă spun că, în urma discuţiilor pe care le-am avut cu antreprenorul, cu beneficiarul, cu cei care răspund de siguranţa rutieră, cu absolut toţi cei implicaţi în procesul de dare în trafic fără niciun risc atât pentru VO Bacău, cât şi pentru Sebeş-Turda lotul 1, pot să vă spun că miercuri, 2 decembrie, vom da în circulaţie Varianta de Ocolire Bacău.
Vorbim de aproximativ 30 de km de reţea, de drum naţional, respectiv autostradă. 16 km de autostradă din cei 30 vor fi daţi în trafic miercuri, 2 decembrie. Vorbim de primii kilometri de autostradă pe care îi dăm în trafic în Moldova. Vorbim de un contract prin care demonstrăm încă o dată că şi în România se poate. Se poate să dăm în trafic şi să recepţionăm un obiectiv înainte de termenul asumat prin contract. Pentru Varianta de Ocolire Bacău termenul de finalizare era ianuarie 2022. Aşadar, începând cu ziua de 2 decembrie românii, moldovenii vor beneficia de încă 30 de km de reţea de drum modernizat, din care 16 km de autostradă”, a menţionat ministrul.
Şeful de la Transporturi a adăugat că în ziua următoare, respectiv joi, 3 decembrie, se va inaugura lotul 1 al autostrăzii Sebeş-Turda, în lungime de 15 kilometri. „De asemenea, am văzut pentru Sebeş-Turda lotul 1 tot felul de opinii că 1 decembrie, că săptămâna aceasta, că nu se termină nici anul viitor, că vor dura mult mai mult lucrările. Vă spun foarte clar: joi, 3 decembrie, vom da în trafic 15 km de autostradă din sectorul Sebeş-Turda lotul 1. Practic, vorbim de intrarea pe autostradă în zona Sebeş, o bretea de acces, 14,8 km de autostradă. Undeva la mijlocul acestui sector avem breteaua de acces spre Alba Iulia finalizată. La km 14+800 avem aproximativ 700 de metri de circulaţie pe o singură bandă (…) intrarea în drumul naţional.
Deci, începând de joi, 3 decembrie 2020, reţeaua de autostrăzi din România se va îmbunătăţi cu încă 15 km de. Acestea sunt informaţiile pe care am vrut să le explic astăzi opiniei publice pentru că au fost foarte multe discuţii şi mă bucur că, iată, începând din această săptămână reţeaua de autostrăzi din România se va îmbunătăţi cu 31 de kilometri: 16 kilometri pe Varianta de Ocolire Bacău şi 15 kilometri pe Sebeş-Turda„, a precizat Bode.
„Începând de mâine se va circula pe VO Săcuieni în județul Bihor!”
Ulterior, ministrul a scris pe pagina sa de Facebook că „Pentru județul Bihor, ca de altfel pentru întreaga regiune de Nord-Vest, cele 12 luni de guvernare au reprezentat un boom al investițiilor in infrastructura de transport și o accelerare a parcursului proiectelor aflate în implementare.
VO Săcuieni este un proiect care a ajuns la final după mulți ani de tergiversări. Cu un contract semnat in anul 2011 care avea termen de finalizare anul 2013, s-a ajuns ca în anul 2015 să fie reziliat la un stadiu fizic de 53%. După 4 ani, in anul 2019, a fost scos la licitație acest obiectiv și în septembrie 2019 a fost semnat contractul pentru finalizarea restului de executat. Am finalizat acest proiect, dar nu este deloc meritoriu acest fapt pentru statul român în calitate de administrator al infrastructurii, ca după 9 ani de la semnarea contractului să fie dați în trafic 7,6 km de centură ocolitoare.
Un alt proiect cu o istorie îndelungată este DN 76 Oradea Beiuș, pentru cei 48 de km contractul de execuție lucrări a fost reziliat in anul 2015 la un stadiu fizic de aprox. 8%, fiind ulterior împărțit in 3 sectoare. Proiectul a fost relicitat iar contractele aferente celor 3 sectoare au fost semnate abia in 2018-2019, vestea bună fiind că până la finalul anului se va circula si pe acest obiectiv. Acest obiectiv de infrastructură a fost mult timp subiect de presă, iar titluri precum „dezastrul național”, „drumul rușinii” nu fac cinste unui proiect de infrastructură.
Judetul Bihor a beneficiat de alocări importante pentru lucrări de întreținere a rețelei de drumuri naționale, în acest an fiind alocate fonduri de aprox. 42 mil lei, și intrând in reabilitare aproape 200 de km (din cei aproximativ 500 de km cât însumează rețeaua de DN în judetul Bihor).
Drumul național 19E intre Biharia și Chiribiș, un obiectiv care mai bine de 10 ani a fost doar peticit, prin lucrări de întreținere curentă, în acest an a fost supus unor intervenții majore prin lucrări de reciclare in situ pentru 16 km si lucrări de ranforsare a sistemului rutier pentru alți 10 km, investiții in valoare totală de aprox. 17 mil lei.
Toate aceste lucrări de întreținere au o importanță uriașă pentru un județ. În România, pe lângă proiectele mari de infrastructură, care consumă resurse importante, ne propunem să acordăm o atenție specială acestui tip de intervenții de mai mici dimensiuni.
Când vorbim despre dezvoltarea infrastructurii de transport în județul Bihor sunt esențiale două proiecte de infrastructură mare. Mă refer la Drumul Expres Oradea-Arad pentru realizarea căruia avem încheiat un parteneriat solid între CNAIR si asocierea formată între autoritățile locale din județele Bihor si Arad prin Parteneriatul de implementare pentru realizarea obiectivului de investiții, având ca obiect Actualizarea Documentației tehnice, respectiv implementarea acestui obiectiv. Sunt încrezător că acest proiect va fi un model de bună practică , iar succesul lui va inspira si alte autorități locale din țară să inițieze astfel de colaborări, așa acum au procedat și alte UAT -uri, la Cluj pentru implementarea proiectului de metrou, sau in cazul județelor Maramures si Sălaj pentru implementarea tronsonului din DX Baia Mare -Jibou.
Cel de-al doilea proiect de infrastructură mare este Autostrada Transilvania care a înregistrat evoluții importante in aceste 12 luni. Astfel, pentru cei aprox. 29 de km din secțiunea Chiribiș – Biharia a fost semnat contractul de proiectare si execuție în acest an, iar anul viitor, după finalizarea etapei de proiectare, se va intra în șantier, astfel încât în anul 2022 să finalizăm acest tronson. În ceea ce privește secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș cu o lungime de 26,35 km, săptămâna viitoare se va publica anunțul în SICAP. stabilindu-se astfel termenul de depunere a ofertelor.
Dacă anul 2020 a fost anul in care am deblocat Autostrada Transilvania, anul 2021 va fi anul în care se vor demara efectiv lucrările pentru aprox. 85 de km din A3 (30 km, intre Nădăselu – Mihaesti – Zimbor; 12,24 km secțiunea cuprinsă între Zimbor-Poarta Sălajului; 13,5 km secțiunea cuprinsă între Nușfalău–Suplacu de Barcău; 28,55 km secțiunea cuprinsă între Biharia-Chiribiș) și vor fi contractate și ultimele două secțiuni din A3, și anume Nuşfalău-Poarta Sălajului, inclusiv Tunelul Meseș și Suplacu de Barcău-Chiribiş. Anul 2023 fiind anul in care ne propunem să se circule pe toți cei aprox 75 de km din Autostrada Transilvania de la Nușfalău la Borș.
Următorii 4 ani vor fi ani de construcție ai infrastructurii de transport din România , ani în care vom aloca resursele necesare materializării proiectelor demarate„.
