„Este vorba de un impozit care în acest moment a fost cât se poate de bine clarificat în ceea ce priveşte depăşirea salariilor la stat peste cel al preşedintelui. În acest moment, aşa cum am discutat, doar la stat”, a spus Nicolae Ciucă, aflat la Cercul Militar Național din București la activitatea de împachetare a cadourilor pentru veteranii de război.

„Varianta în sine, în momentul de faţă, nu există. Am decis în şedinţa de coaliţie ca la nivelul Ministerului Finanţelor să se efectueze această analiză şi, în momentul în care au toate datele agregate şi sunt prezentate toate elementele, o discutăm în coaliţie”, a menționat el.

Ciucă a precizat că în coaliție s-a discutat un procent de 16% aplicat veniturilor care depășesc venitul președintelui deoarece aceasta este cifra de impozitare în momentul de față.

„Procentul de 16% a fost discutat pentru că acesta este cel care în acest moment funcţionează şi ca impozitul propriu-zis pe legea finanţelor”, a punctat șeful Guvernului și al PNL, care a menționat că „nu este absolut nimic bătut în cuie” și că decizia finală va fi luată după ce Ministerul de Finanțe vine cu o analiză.

Cu referire la posibilitatea ca o astfel de măsură să fie neconstituţională, Ciucă a afirmat că „orice măsură pe care o vom lua trebuie să aibă şi susţinere juridică”.

Redăm mai jos, integral, declarațiile susținute de premierul Nicolae Ciucă:

(Supraimpozitarea salariilor și a celor din mediul privat? Există varianta aceasta?)
Varianta în sine în momentul de față nu există, am decis în ședința de Coaliție ca la nivelul Ministerului Finanțelor să se efectueze această analiză și în momentul în care au toate datele agregate și sunt prezentate toate elementele de efecte, consecințe la o astfel de măsură, o discutăm în Coaliție, după care aprobăm și intrăm cu o decizie.

(Impozit progresiv?)
Nu se discută de impozitul progresiv. Este vorba despre un impozit care în acest moment a fost cât se poate de bine clarificat în ce privește depășirea salariilor la stat, peste cel al Președintelui.

(Doar la stat s-ar aplica un asemenea impozit?)
În acest moment, așa cum am discutat, doar la stat.

(Cum trece de partea de neconstituționalitate?)
Orice măsură pe care o vom lua trebuie să aibă susținere juridică. Motiv pentru care cei care vin să propună un astfel de demers trebuie să vină cu toate elementele de clarificare.

(Procentul de 16% a fost discutat, ar putea fi această impozitare?)
Procentul de 16% a fost discutat pentru că acesta este cel care în momentul de față funcționează ca impozitul propriu-zis pe legea finanțelor.

(Impactul e unul prea mic)
Vă propun să vedem care sunt elementele de analiză, efectele și în funcție de acestea vom decide.

(Este bătut în cuie?)
Nu este absolut nimic bătut în cuie. Aceasta a fost propunerea. Urmează să vedem care sunt datele, în funcție de date luăm decizii

(În privința înghețării angajărilor la stat, de ce există excepție pentru educație și sănătate?)
Pentru că sunt domenii absolut esențiale la cetățeni și nu sunt doar acolo. E vorba de funcțiile unicat. E normal ca acolo unde există o funcție, de exemplu, de șofer la Salvare să fie imediat încadrarea.

(Care e impactul măsurii? Câte posturi sunt înghețate?)
Și aceasta urmează să fie determinată. Am precizat cât se poate de clar, de câteva zile încoace, inclusiv azi, la începutul ședinței de guvern, am luat această decizie de a analiza tocmai pentru a asigura echilibrul bugetului de stat, a ne asigura că în continuare ne preocupă asigurarea locurilor de muncă și remunerarea corespunzătoare a fiecărui cetățean. Nu s-a pus niciodată problema reducerii salariilor. Niciodată!

(S-a ajuns în această situație pentru că au fost supraestimate veniturile la buget, iar cheltuielile au fost subestimate?)
A fost și această discuție în care s-a pus problema ca în momentul în care s-a realizat proiectul de buget să fi fost supraestimate aceste venituri. Din explicațiile ministrului Finanțelor a reieșit clar că nu au fost supraestimate. Ceea ce a rezultat e că pe trei luni de zile aproximativ 4,5 miliarde din sumele care ar fi trebuit colectate nu s-au colectat. De aceea, cred că e absolut important ca dincolo de aceste măsuri, să facem în așa fel încât mecanismele prin care instituțiile să asigure colectarea banilor la buget să funcționeze.

(E posibil ca măsura suspendării angajărilor la stat să fie extinse în 2024?)
Dacă ne aducem aminte, am luat aceeași măsură în 2022. Acolo unde a fost nevoie am asigurat prin memorandum deblocarea posturilor. Rămâne în vigoare, e un fel de prelungire.

––––––––––––

Precizările au venit în contextul în care liderul PSD, Marcel Ciolacu, le-a propus luni, 24 aprilie, liderului PNL, Nicolae Ciucă, și președintelui UDMR, Kelemen Hunor, impozitarea progresivă din 2024 a bugetarilor care au venituri ce depășesc 25.000 de lei brut lunar, adică salariul președintelui.

Aflat în Argentina, președintele Klaus Iohannis a spus și el că așteaptă de la PSD și PNL „să vină cu o soluție integratoare” pentru a reduce cheltuielile bugetare, nu la „măsuri scoase cu penseta”.