Interviurile video PSnews.ro continuă vineri, avându-l ca invitat pe vicepremierul Daniel Constantin, ministrul Mediului și co-președinte al ALDE.
Guvernantul a vorbit despre o temă de larg interes pentru conducătorii auto: vor fi sau nu aceștia obligați să plătească o nouă taxă de mediu? Ministrul Constantin a început prin a mărturisi că „sunt discuții aprinse, aproape în fiecare zi, la Ministerul Mediului pe această temă”.
În acest context, Daniel Constantin a dat asigurări că el pledează pentru „soluții moderne pe care le implementează și alte state”, dând ca exemplu restricționarea sau taxarea traficului în aglomerările urbane.
Cu toate acestea, ministrul Mediului a pus accent pe „un principiu care se aplică în toată lumea: poluatorul plătește”.
„În trecut, am avut taxa de primă înmatriculare și taxa de timbru. Ambele au fost respinse – și de justiția românească, și de organismele internaționale -, dar, dintr-un motiv altul decât s-a discutat: a fost aplicată în mod discriminatoriu. Unii au plătit și alții nu au plătit. De fapt, unii au fost puși să plătească și alții n-au fost puși să plătească. În momentul de față, căutăm soluții, astfel încât să nu venim cu un sistem suplimentar de taxare. Nu este obiectivul meu. Mulți spun: «Nu mai încasați bani la Autoritatea Fondului pentru Mediu». Nu e ăsta obiectivul meu, ca ministru al Mediului, să încasăm taxe de la cetățeni.
Banii care vin în Fondul de Mediu trebuie să se întoarcă pentru protecția mediului. Ei nu afectează sub nicio formă bugetul consolidat. Acolo putem să avem, eventual, mai puține măsuri pentru protecția mediului, dar în momentul de față căutăm soluții, iar obiectivul nostru principal nu este de a încasa taxe, ci de a asigura un grad de poluare cât mai scăzut. Aici cred că putem să găsim soluții moderne pe care le implementează și alte state – se fac acum tot felul de analize și sperăm ca soluția pe care o găsim să fie general acceptată de societatea românească. Trebuie să conștientizăm cu toții un lucru, însă: e un principiu care se aplică în toată lumea: poluatorul plătește.
Sunt două categorii: o parte din țările europene au un impozit pe care îl plătesc cetățenii în funcție de gradul de poluare al automobilului respectiv, iar alții vin cu această taxă de primă înmatriculare sau taxă de timbru. Mai există și soluții combinate: restricționarea traficului în aglomerările urbane sau taxarea traficului în aglomerările urbane. Noi încercăm să găsim o formulă combinată, modernă, astfel încât să nu venim cu taxe, impozite suplimentare pentru cetățeni”, a detaliat Daniel Constantin.
Solicitat să precizeze un orizont temporal legat de implementarea unei astfel de soluții, Constantin a replicat: „În momentul în care ea va fi suficient dezbătută și acceptată de căre societatea românească”.
Puteți urmări secvența mai jos, de la momentul 22:50 până la final.
