Poluarea în Capitală este mult mai gravă decât arată datele oficiale comunicate de autorități, avertizează Greenpeace România. Contactat de PS News, Alin Tănase, coordonator de campanii Greenpeace România, susține că Bucureștiul are o problemă cu poluarea cu noxe, dar mai ales cu monitorizarea acesteia. ”O nouă procedură de infringement începută în anul 2020 împotriva României vorbește specific despre noxe și despre cum aceste niveluri sunt depășite anual în București, iar mai mult, stațiile care măsoară acești poluanți sunt insuficiente”, spune activistul de mediu.
Problema este resimțită acut de bucureșteni care, potrivit unui sondaj CURS, au identificat traficul (34%) și poluarea (29%) drept principalele probleme ale Capitalei.
„Principalele cauze ale poluării în București sunt transportul, industria, deșeurile. Prin industrie mă refer la sistemul de încălzire, Bucureștiul încă se încălzește printr-un sistem centralizat care este pe gaz, sunt centralele de apartament care și ele poluează într-o anumită măsură și sunt și o serie de alți poluatori industriali în Capitală sau pe lângă”, spune Tănase.
De asemenea, acesta a explicat cum se poate diminua fenomenul poluării aerului din București.
„În primul rând, Comisia European a început o procedură de infringement cu ani în urmă și Bucureștiul chiar a primit o condamnare în 2020. Trebuie să rezolvăm această problemă a poluării cu praf și cu noxe. Praful provine din industrii, deșeuri, transporturi și trebuie să ne uităm acolo mai atent, în schimb acele noxe provin din trafic. Aici PMB poate să intervină să propună soluții. Partea de industrii și deșeuri, Garda de mediu trebuie să controleze și să aplice sancțiuni sau chiar să închisă acolo unde este cazul anumiți poluatori.
Ăștia sunt actorii care ar trebui să ia măsuri și PMB, Garda de Mediu și Ministerul Mediului ca autoritate centrală de protecție în România”, spune coordonatorul de campanii Greenpeace România.
În continuare, acesta a vorbit despre neregulile de monitorizare a aerului din București și susține că aparatură necesară lipsește în continuare.
„Bucureștiul are în continuare o problemă la poluarea cu noxe, dar și la monitorizarea acesteia. O altă procedură de infringement începută în anul 2020 vorbește specific despre noxe și despre cum aceste niveluri sunt depășite anual în București, iar mai mult, stațiile care măsoară acești poluanți sunt insuficiente. Tocmai am arătat și noi prin acea analiză. Am monitorizat nivelul de noxe dintr-o stație de autobuz din Piața Romană. În alte două stații ar fi trebuit să monitorizeze cele oficiale aceiași poluanți, dar din păcate doar una funcționa în acel interval, iar comparând datele a rezultat că nivelul de noxe din stația de autobuz era de două ori mai mare decât cel monitorizat de autorități undeva în Piața Universității.
Sunt discuții într-un grup la minister în prezent pentru îmbunătățirea situației. Se dorește extinderea rețelei tocmai pentru a răspunde acelei proceduri de sancționate din partea Comisia Europene. Au fost promise stații noi, dar din păcate nu avem locații pentru acestea și de analizatoare noi în stațiile existente care să monitorizeze noxele nu au fost instalate.
În București sunt 6 stații care monitorizează poluarea, dintre care doar două monitorizează aceste noxe, iar aceste stații sunt de tip trafic. Avem nevoie de mai multe stații în București. Bani sunt. Au fost lansate și licitații de Ministerul Mediului, însă au fost blocate recent. Sunt și ceva senzori care să monitorizez pragul în discuție, separat de acele puncte fixe oficiale. Ministerul vrea să achiziționeze și senzori care să monitorizeze praful, senzori similari cu cei ai rețelelor independente care sunt prezente în București și în alte orașe din țară. Înțeleg că licitația a fost blocată tocmai pentru că sunt ceva probleme la acești senzori, însă promisiuni au existat.
În teorie, în viitor ar trebui să avem mai multe puncte de monitorizare a poluării în general și a noxelor în particular.”, spune Alin Tănase.
Un sondaj CURS pe București arată care sunt cele mai mari probleme cu care se confruntă locuitorii Capitalei. Sondajul arată că traficul este de departe cea mai gravă problema, peste 34% dintre cei intervievați considerând acesta ca fiind cea mai mare problemă. După trafic urmează poluarea și colectarea gunoiului.
