Cea mai mare licitaţie pe un proiect românesc realizat cu fonduri europene din ultimii 30 de ani, de un miliard de euro, riscă să fie câştigată de o companie turcească, după ce restul constructorilor calificaţi au cerut amânarea şi chiar anularea licitaţiei.
Cine e de vină? – se întreabă jurnaliştii de la infrapress.ro, potrivit cărora practica ultimilor ani care a permis participarea la licitaţii a unor companii care îşi asumă contracte de execuţie pe care nu le mai duc la îndeplinire, dar banii sunt luaţi. Este si cazul proiectării şi execuţiei Autostrăzii Sibiu-Piteşti, care riscă să se transforme în butoiul cu pulbere pe care stă Compania de Autostrăzi.
Concret, Compania Nationala pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anuntat falos miercuri, 20 octombrie 2021, ca a gasit un ofertant pentru proiectarea si executia Sectiunii 2, Boita-Cornetu, a Autostrazii Sibiu-Pitesti care sa se incadreze in suma alocata acestui proiect, respectiv 4.635.473.646,00 Lei, fara TVA (circa un miliard de euro), bani proveniti din fonduri europene.
Este vorba despre asocierea ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S, companie turceasca fara portofoliu in Romania pana la acest moment, care a reusit sa puna mana pe Sectiunea 2 a Autostrazii Sibiu-Pitesti in defavoarea companiilor europene ASOCIEREA STRABAG SRL – ACCIONA CONSTRUCCION SA, IMPRESA PIZZAROTTI & C S.p.A., ASOCIEREA AKTOR S.A. – RIZZANI DE ECCHER S.p.A. si WEBUILD (fosta Astaldi) si a firmei turcesti ASOCIEREA MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. – GÜLERMAK AĞIR SANAYI İNSAAT VE TAAHHÜT A.S. – YAPI MERKEZI İNSAAT VE SANAYI A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S.
Situatia este pe cat de simpla pe atat de grava! S-a gasit un ofertant pentru acest proiect pentru ca dintre cei sase constructori precalificati, care au trecut in Etapa a II-a pentru depunerea ofertelor (patru firme europene si alte doua firme turcesti) doar asocierea MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S a depus oferta pentru castigarea contractului de proiectare si executie a Sectiunii 2 din Autostrada Sibiu-Pitesti pentru aceasta valoare.
Restul de cinci companii constructoare au solicitat, din informatiile pe care le detinem, amanarea acestei proceduri, motivat de faptul ca bugetul alocat nu acopera executia lucrarii, mai ales ca studiul de fezabilitate realizat este contestabil, nerealizabil si nerealist, in opinia constructorilor.
Mai mult, suma prevazuta pentru executia acestui proiect nu mai are nicio legatura cu realitatea zilelor noastre, de vreme ce bugetul a fost prevazut in urma cu mai multi ani, intre timp preturile de executie si ale materialelor majorandu-se chiar si cu 50%. Vorbim totusi de un proiect care prevede 18 luni proiectare si 50 de luni executie a 31,33 km de autostrada, 49 de poduri si viaducte, precum si 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m si 1590 m.
Citeşte continuarea AICI.
