Cine să viziteze România și de ce? Fără o strategie pe turism, fără brand de țară, fără investiții în promovarea externă, fără viziune, România a pierdut orice șansă în ultimii ani de a atrage mai mulți turiști străini. Guvernele au pierdut, în ultimul deceniu, bătăliile cu toți vecinii în materie de turism. Statul român nu și-a îndeplinit menirea, spune chiar actualul ministru al Turismului pentru Europa Liberă, dar a pierdut și banii puși la dispoziție, zeci de milioane de euro. Incompetență, birocrație și dezinteres, afirmă Dragoș Anastasiu, Alianța pentru Turism.
România a eșuat în promovarea turistică în plan extern, iar statul român nu și-a îndeplinit menirea de a crea un brand de țară și de a finanța promovarea externă. Verdictele sunt dure, dar reflectă realitatea și aparțin oficialilor și experților.
Europa Liberă a încercat să afle în ce punct se află promovarea turismului românesc în afara granițelor de la ministrul Turismului, Daniel Cadariu, și de la Dragoș Anastasiu, purtător de cuvânt al Alianței pentru Turism. Răspunsurile arată dezastrul unor politici care nu au dus nicăieri.
În timp ce Austria are un buget de 70 de milioane de euro pentru promovarea turismului, România alocă puțin sub 3 milioane de euro anual. Ultima strategie în materie de turism a fost făcută de Guvern în urmă cu 12 ani. De atunci nu s-a mai făcut nimic, nu s-a investit aproape deloc în imagine. Sunt bugete anuale infime, de două, trei milioane de euro, care nu pot impune România pe vreo hartă a vacanțelor.
Turismul a crescut datorită antreprenorilor, dar statul român nu a știut să valorifice potențialul. A pierdut bătăliile cu litoralul din Bulgaria și Grecia, dar pierde și în fața Croației. Totul este la zero în materie de promovare, scrie Europa Liberă.
România nu are un site dedicat promovării, nu are un clip de prezentare, nu are o strategie pe termen mediu și lung și nu are bani pentru imagine. De parcă în 30 de ani nu a existat o preocupare pentru acest domeniu, remarcă specialiștii consultați de Europa Liberă. România nu a stagnat, ci a involuat în materie de promovare turistică.
În 2021, aproape 800.000 de turiști au venit în România, mai puțin decât numărul românilor care au fost în Grecia. Numărul turiștilor a reînceput să crească în 2022, conform INS, dar, deși trendul e ascendent, este departe de țările cu care România ar putea concura. Ținta pentru acest an este de 1 – 1,5 milioane de turiști străini.
După 15 ani de negocieri, discuții și amânări, statul român a decis, în aprilie 2022, înființarea Organizațiilor de Management pentru Destinații. Opt la număr, pe regiuni, OMD-urile vor fi finanțate tot din bani europeni, prin PNRR. Prin ele se va face promovarea României în exterior.
Fostul ministru al Turismului, Elena Udrea, a fost condamnată la șase ani de închisoare în dosarul Bute. Din perioada Udrea a rămas logo-ul de țară, o frunză. Imagine din 23 octombrie 2017.
Fostul ministru al Turismului, Elena Udrea, a fost condamnată la șase ani de închisoare în dosarul Bute. Din perioada Udrea a rămas logo-ul de țară, o frunză. Imagine din 23 octombrie 2017.
În urmă cu 12 ani, România a avut la dispoziție peste 70 de milioane de euro pentru a-și crea un brand de țară și o strategie pe termen lung. Din acea perioadă, a rămas logo-ul cu frunza, creat în perioada Elenei Udrea la minister. Strategiile și banii s-au pierdut, s-au folosit doar 35 de milioane de euro. Celelalte 35 de milioane de euro, statul român nu a avut capacitate de a le absorbi.
Ministrul Turismului: Statul român nu și-a îndeplinit misiunea de a promova România turistică
„Trebuie să recunoaștem că noi, ca instituție, statul în general nu și-a dus la îndeplinire menirea, aceea de a promova destinația turistică România la nivel unitar”, afirmă ministrul Daniel Cadariu pentru Europa Liberă.
Ministrul dă vina pe predecesorul său de la Turism, despre care spune că a oprit orice finanțare pentru promovare. Realitatea este că România nu a alocat de peste 12 ani un buget decent pentru promovarea externă.
În afara OMD-urilor, care vor deveni funcționale până anul viitor, s-a constituit și un Consiliu de Brand Turistic Național, care îi grupează pe reprezentanții statului și pe specialiștii privați din domeniu.
Care e identitatea României turistice?
Identitatea turismului românesc rămâne o necunoscută. Ministrul nu știe, deoarece nu are studii sau sondaje la îndemână, după cum a spus pentru Europa Liberă, cum este percepută România turistică din exterior. Autoritățile române nu știu cum e percepută România de străini, care sunt punctele forte și care cele slabe.
Măsurile prezentate de ministrul Cadariu vizează obiective pe termen scurt, dar subfinanțarea cronică se dovedește esențială când vine vorba de strategii pe termen lung. Ministerul Turismului are la dispoziție sub 3 milioane de euro pentru promovarea României.
Dragoș Anastasiu, purtător de cuvânt al Alianței pentru Turism, atrage atenția că suma este foarte mică și este la nivelul unei firme, nu al unui stat care dorește să devină vizibil în plan european și mondial.
„Evident că suma este prea mică. Încercăm să facem ceva cu banii puțini care există. Facem o comparație: ce avem noi în buget, în situația actuală, și câți bani au fost necesari pentru a construi un brand turistic? Trei milioane de euro evident că nu sunt suficienți. În ultimii 3-4 ani nu s-a făcut aproape nimic pe componenta de promovare”, afirmă ministrul Cadariu pentru Europa Liberă.
Pot schimba influencerii imaginea României?
Acțiunile Ministerului par să vizeze ținte pe termen scurt și mediu, mai degrabă decât lucruri pe termen lung.
Ministerul Turismului caută influenceri români și străini, prin intermediul unei firme de publicitate, care să promoveze o parte din destinațiile turistice din România. Influencerii trebuie să beneficieze de un număr important de următori, iar publicul țintă este cel din UK și Germania. Procedura de selecție nu a început, doar a fost demarat proiectul.
Al doilea element din pachetul gândit la minister îl constituie intenția de a face o campanie integrată TV și online în principalele țări din Europa. Principalele vizate sunt tot Germania și Marea Britanie, după cum a afirmat ministrul Cadariu pentru Europa Liberă. Însă nu e clar când va apărea primul clip de promovare pe televiziunile din străinătate.
Plaftorma romania.travel ar trebui să devină și ea funcțională, ca o platformă unică de promovare. Toate cele trei propuneri sunt la stadiul de caiete de sarcini.
„Sper să le finalizăm până la sfârșitul lunii, să facem achiziția publică, astfel încât măcar în ultimul trimestru al acestui an să începem o primă campanie de promovare la nivel internațional a turismului românesc”, a declarat Daniel Cadariu pentru Europa Liberă.
Deși Ministerul Turismului a apărut odată cu formarea guvernului PNL – PSD – UDMR, decembrie 2021, el a devenit cu adevărat operațional abia în luna aprilie 2022. Sezonul de vară a fost astfel ratat din perspectiva promovării externe.
Singura decizie legată de turism a fost reluarea participării la târgurile de turism. Oprite de fostul ministru, Claudiu Năsui, târgurile au ieșit în evidență în 2022 după participarea nefericită de la New York, când niște coli A4 trebuiau să convingă turiștii să viziteze România.
„Când se merge la un târg, se merge ca acum 20 de ani, cu broșuri, cu broșuri în engleză în Germania sau într-o germană stricată. Nu avem un site”, atrage atenția Dragoș Anastasiu, Alianța pentru Turism.
Statul român încearcă să atragă turiști străini în România prin alte două măsuri. Agențiile de turism vor primi un bonus dacă aduc turiști în România pentru mai mult de patru nopți, 40 de euro per turist, iar dacă vor sta mai mult de 4 nopți vor primi în plus alți doi euro.
Întregul articol poate fi citit aici
