Skip to content
Economie

România trebuie să plătească daune de peste 50 de milioane de euro, după ce în 2017 a fost reziliat abuziv un contract pe autostrada Lugoj-Deva

Wikimedia Commons

În august 2017, autoritățile au reziliat contractul cu firma Salini pentru secțiunea cu tuneluri din Lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva – singura bucată care acum lipsește de la Sibiu la Nădlac. Acum, constructorul a câștigat la Curtea Internațională de Arbitraj daune de circa 50 de milioane de euro. Mai mult, arbitrii au stabilit că fostul contract încă e în vigoare, într-un moment în care CNAIR încearcă cu disperare, pe ultima sută de metri, să contracteze lucrările la tuneluri pentru a nu fi nevoită să dea banii europeni înapoi pe toată autostrada Lugoj – Deva.

În vara lui 2017, după ce la începutul anului a încercat fără succes să schimbe strategia CNAIR și să renunțe la realizarea tunelurilor impuse prin acord de mediu (de care se știau, practic, dinaintea contractarea lucrărilor pe Lotul 2), ministrul Transporturilor de la acea vreme, Răzvan Cuc și șeful CNAIR de atunci Ștefan Ioniță au vizitat șantierul lotului 2 Lugoj – Deva în care s-au plâns de constructor în fața presei.

Pe 10 august 2017 CNAIR anunța rezilierea parțială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva. Trebuie precizat că până la acel moment Compania de Autostrăzi ceruse constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secțiunea cu tuneluri (deși contractul semnat inițial nu prevede așa ceva), dar apoi nu l-a mai plătit și a schimbat strategia: a licitat abia în 2019 proiectarea și execuția tunelurilor.

Acum, aproape trei ani mai târziu, Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris a decis să dea dreptate constructorului italian în problema rezilierii contractului și, practic, obligă CNAIR să plătească daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte câteva milioane de euro cheltuieli de judecată, informează Ziar de Hunedoara.

Decizia este definitivă din perspectiva arbitrajului, dar CNAIR poate contesta mai departe într-o instanță de judecată – un proces care ar putea dura mult timp.

Care e miza și de ce există riscul unui blocaj enorm

Autostrada A1 Lugoj – Deva, Lot 2 a fost contractată în 2013 cu constructorul italian Salini, iar în același an Agenția de Protecție a Mediului aprobă un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar în proiectul original, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două.

Tunelurile „pentru urși”, cum au mai fost ele numite în presă, au fost adăugate astfel încât coridoarele naturale de mobilitate a faunei din zonă să nu fie afectate și secționate, practic, de noua șosea de mare viteză.

Practic CNAIR și constructorul știau din primele momente că proiectul nu se poate derula conform contractului inițial, dar au tărăgănat situația nepermis de mult.

CNAIR a improvizat o decizie și a cerut în 2015 constructorului să facă un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a sucit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv că „sunt prea scumpe” – lucru neacceptat, în special la nivel european. Astfel, în vara lui 2017 a decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri. Baza legală invocată era articolul 1321 din Codul Civil. Abia în 2019 CNAIR a scos la licitație restrânsă proiectarea tehnică și execuția tunelurilor: 9,13 km de autostradă din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu două benzi pe sens și bandă de urgență. Costul total: 296 milioane de euro. Nici până azi nu au fost contractate lucrările, în condițiile în care execuția ar dura în realitate câțiva ani buni.

„Din păcate, ea (n.r. licitația) vine foarte, foarte târziu, iar acum România riscă să piardă TOȚI banii europeni folosiți pe TOATĂ Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional! În caz contrar, ne pot cere sute de milioane de euro înapoi!”, avertiza Asociația Pro Infrastructura, care propunea și câteva direcții pe care să se axeze rapid CNAIR.

În momentul de față situația este neclară. Curtea Internațională de Arbitraj a decis definitiv că în cazul Lotului 2 al Lugoj – Deva contractul original cu Salini „este încă în vigoare”, dar în același timp CNAIR practic caută proiectant și constructor exact pentru aceeași bucată. Sigur, CNAIR poate merge mai departe cu licitația și în paralel să conteste în instanță decizia de arbitraj, dar riscul unui blocaj și mai mare pe viitor dacă justiția confirma decizia din arbitraj este semnificativ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *