Orice carte bună are mai multe părți. Totodată, fiecare sequel ne surprinde prin noi și noi elemente, noi intrigi și noi personaje. Astfel și noi, în demersul jurnalismului de investigație: căutăm noi piste, verificăm noi elemente și emitem noi întrebări/sesizări. Ne diferențiem de scrierea de cărți prin obiectul nostru – scriem despre realitate, despre ceea ce ne impacteaza zi de zi și despre ce alții vor să ascundă, în timp ce autorii de romane descriu evenimente fictive (deși adesea inspirate din realitate).
Nu cu mult timp în urmă descriam o situație suspectă în cadrul transporturilor Argeșene, un loc în care țepele date partenerilor de afaceri și protecția autorităților din poliție e la ordinea zilei. Astăzi, mergând pe una din descoperirile realizate la Mioveni, poposim tocmai la Timișoara.
După cum vă arătam într-un articol precedent, Cosmin Costache, unic asociat al companiei Continental Fast Line SRL (prin intermediul General Renting Solutions SRL) contractată de TRW Automotive Safety Systems SRL, parte a grupului german ZF Friedrichshafen AG, pare departe de conceptul de antreprenor care prin forța ideilor inovatoare, cinste și brațe proprii ar putea să ne ducă cu gândul la un Steve Jobs de Argeș. Mai mult, cât se poate de departe.
Totuși, avansând în continuare pe firul descoperit, ne-am întrebat cum de domnul Costache a ajuns taman la ZF-TRW Timișoara. Astfel, am ajuns să aflăm că în România de astăzi suspiciunile de corupție nu le regăsim doar în mediul public, ci chiar bine merci și în cel privat. Să privim cu atenție.
Înțelegem că la Timișoara afacerile curg lin, atunci când bați la ușa care trebuie, iar TRW Automotive Safety Systems SRL (deținut de ZF Friedrichshafen AG și de ZF South America Holdings B.V.) pare să fie o astfel de ușă. Se pare că multe dintre contractele de transport încheiate de această firmă sunt cu cântec, iar printre “cântăreți” îi găsim pe Bled Trans SRL și pe celebra Ducodan SRL. Surse credibile le indică ca fiind două societăți care au găsit modalitatea de a atinge coarda sensibilă a decizionalilor companiei timișorene. Să fie oare tot același tip de “cântecele” și la baza contractelor companiei Continental Fast Line?
Mai mult, se pare că atunci când nu reușești să “te miști” cum și unde trebuie, vei pierde contracte..ca de pildă Miam-Trans SRL în relația cu TRW. Miam-Trans SRL a pierdut accesul la TRW în dauna SabinTrans Alexandru SRL, o firmă apropiată de directorul din ARR Cristian Anton.
În general, atunci când sunt la mijloc sume de ordinul milioanelor de euro (după cum înțelegem că este vorba și în cazul de față), “povara” unor astfel de contracte poate cu ușurință să fie susținută, la nevoie, prin sprijinul unor salariați ai societății căpușate.
Dar cum funcționează combinația timișoreană? Sursele noastre le indică pe Adriana Crai și respectiv pe Camelia Maxim ca fiind persoanele cheie din TRW, pentru “operațiuni” mai.. delicate. Se pare că acestea acționează sub îndrumarea controversatului Ovidiu Ambruș, fost șef al TRW, dar care a păstrat un rol important și mai ales informal în luarea deciziilor actuale în ex-compania sa. Mai mult, se pare că “nimic nu mișcă” fără ca acesta să nu tragă ațele mai ceva ca la teatrul de păpuși.
Apropiindu-ne de Crai și Maxim observăm alte elemente de interes. Crai pare a avea o relație foarte apropiată cu Ambruș (ne întrebăm dacă exclusiv profesională?), de natură a-i ghida acțiunile ei, în timp ce Maxim acționează în interes profesional, numele său fiind vehiculat pentru un post de top management în firma de pe malurile Begăi. Printre atuurile lui Maxim mai apare și conexiunea ei la lumea politică, prin legătura sa de rudenie cu Sorin Maxim, șef al ADR Vest și fost secretar de stat, în guvernul Dacian Cioloș, la Ministerul Dezvoltării (ianuarie-mai 2016). Este ea propulsată politic?
Eminența cenușie în toată această complicăciune pare să fie regăsită în persoana lui Ovidiu Ambruș, un lider de corporație influent la nivelul grupurilor tip masonerie/rotary. De mare interes sunt conexiunile sale chiar la nivelul ARR (se închide oare cercul?) unde Ambruș apare ca fiind apropiat tocmai de Cristian Anton de la ARR, anterior menționat. A avut oare Ambruș un rol în pierderea contractului de către Miam-Trans SRL și respectiv în succesul SabinTrans Alexandru SRL?
Firul se continuă, iar noi, la fel, continuăm să facem ce știm mai bine..adresăm întrebări în căutarea adevărului.
Face trioul Ambruș-Maxim-Crai jocurile prestatorilor TRW? Cum acționează aceasta în concret? Care este rolul lor în caracatița transporturilor românești? De ce a rămas Ambruș conectat la TRW după ce a părăsit compania? Sunt interesele TRW, implicit ale ZF Friedrichshafen AG, și ale statului fraudate în vreun fel? Acestea sunt doar o mică parte dintre întrebările pe care ni le punem și prin care sperăm să deslușim ițele complexe ale zilei de azi.
