Telemedicina, o realitate care funcționează deja de câțiva ani în alte țări, a fost permisă oficial în premieră în România, după izbucnirea epidemiei de coronavirus. Deocamdată doar temporar.
Pacienți și medici, toți vorbesc acum despre necesitatea păstrării ei și după pandemie. Pe lângă avantajele, dar și limitările evidente pentru pacient, telemedicina ar aduce în țara noastră și o parte nevăzută, cel puțin la o primă vedere: o adevărată revoluție de sus până jos în sistemul de sănătate – de la eliminarea unei mari părți a birocrației actuale până la o regândire totală a cheltuielilor – spun medicii consultați de HotNews.ro.
Principalul motiv pentru care consultația la distanță a fost permisă temporar în România pe perioada epidemiei de coronavirus, dar nu și înainte: Casa de Asigurări de Sănătate nu le permitea medicilor, înainte de epidemia de coronavirus și declararea stării de urgență, să își consulte pacienții la distanță, online sau prin telefon, sau să le trimită rețete medicale pe mail. Practic, medicii nu își puteau deconta aceste servicii – nu puteau fi plătiți pentru ele, iar rețetele pacienților nu puteau fi decontate/compensate, a explicat Sandra Alexiu, medic de familie și președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, pentru HotNews.ro.
În plus, acest tip de consultație nu este prevăzut tocmai de Colegiul Medicilor. Consultația este definită în acest moment de Colegiul Medicilor ca o activitate pe care medicul o desfășoară cu pacientul lângă el, ceea ce exclude din start ideea de teleconsultație.
În acest moment, consultațiile la distanță sunt permise temporar în România, doar pe perioada epidemiei de coronavirus, sunt limitate și nu sunt reglementate în mod clar.
Pacienții vor telemedicină: Stăm câte 20-30 pe holuri la spital pentru consultație sau rețetă
Pacienții din România, în special cei cu boli cronice, au tot strigat de-a lungul timpului, cerând eliminarea birocrației inutile din sistem, dar nimeni nu i-a băgat în seamă, își începe povestea Radu Gănescu, președintele Coaliției Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC), una dintre cele mai mari asociații de pacienți din țara noastră: „Este haotic să te duci la medicul de familie pentru trimitere, apoi la medicul specialist pentru consultație, medicul specialist face o scrisoare către medicul de familie, la care te întorci să îți dea o rețetă, apoi te duci cu rețeta la farmacie. E o chestie pe care nu o să o înțelegem niciodată, de ce acest traseu.” Radu Gănescu este el însuși pacient cronic, fiind diagnosticat cu talasemie.
Spune că în timp ce alte țări s-au axat pe telemedicină de câțiva ani, „noi ne văităm că e aglomerație în spital, la medic, stăm pe holuri câte 20-30 pentru consultație, rețetă, monitorizare. Lucruri pe care am putea să le evităm și pe care le-am evitat, cu ocazia pandemiei, prin partea asta de telemedicină.”
Radu Gănescu atrage însă atenția de la bun început că telemedicina are și limitări și că trebuie stabilit clar ce patologii pot fi monitorizate de la distanță, prin telemedicină, și ce patologii au nevoie de intervenția specialistului și de prezența obligatorie în cabinetul acestuia.
În alte țări europene, „home care”-ul, partea de tratament la domiciliu – tratamentul la domiciliu însemnând că poți să ai o consultație la domiciliu cu medicul care te monitorizează o dată pe lună, sau o dată la 3 luni, iar dacă este nevoie de anumite analize te prezinți la spital și ți se fac toate investigațiile – funcționează de ani de zile, spune Radu Gănescu. Acesta speră ca, acolo unde este posibil și prezența în cabinetul medicului nu este neapărat necesară, în special în cazul bolnavilor cronici, consultațiile la distanță să fie menținute în România și după perioada pandemiei. Ideal ar fi ca pacientul să nu mai fie nevoit să vină mereu în spital, ci o dată la 3 luni sau o dată la 6 luni, atunci când impune protocolul, pentru anumite investigații de specialitate, afirmă președintele COPAC: „Pandemia aceasta nu se va rezolva curând, probabil că va exista pericolul de infectare timp de ani de zile. Bine ar fi să rămânem cu niște modificări în legislație, în contractul-cadru, ca multe dintre consultații, în special ale pacienților cronici, să se poată face prin telemedicină. Noi susținem aceste reguli pe viitor și vrem să scoatem cât mai mult pacienții din spitale: spitalele sunt super-aglomerate, riscurile sunt foarte mari și erau riscuri foarte mari și până în perioada pandemiei. Orice pacient care mergea în spital la consultație de multe ori avea riscuri de a lua posibile infecții, ceea ce nu își dorește nimeni.”
O altă modificare importantă și necesară este introducerea medicului de familie ca manager de echipă interdisciplinară: „Pentru că nu este nevoie să te duci în fiecare zi la specialist pentru problema ta de sănătate. Specialistul îți face diagnosticarea, îți dă recomandarea terapeutică, dar medicul de familie te poate monitoriza, iar tu să mergi o dată la 3 luni sau o dată la 6 luni pentru investigații mai complexe. Ne dorim demult ca această echipă multidisciplinară să apară în România – medic specialist, medic de familie și – de ce nu? farmacist.”
Întregul articol poate fi citit aici.
