Înfiinţarea Organizaţiilor de Management al Destinaţiei, la nivel local, judeţean şi regional, este o prioritate a Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, a declarat, joi, secretarul de stat în MAT Tudoriţa Lungu, într-o conferinţă organizată la Târgul de Turism al României.
Potrivit unui comunicat al MAT, remis joi AGERPRES, în scopul informării asupra importanţei reformei Organizaţiilor de Management al Destinaţiei (OMD) pentru sectorul turistic românesc, precum şi pentru o prezentare detaliată a mecanismelor de înfiinţare a acestor entităţi, ministerul a organizat joi, în cadrul Târgului de Turism al României, o conferinţă la care au participat peste 150 de reprezentaţi ai unităţilor administrativ-teritoriale, ai mediului privat din întreaga ţară şi ai Consiliului de Brand Turistic Naţional.
Discuţiile au fost prezidate de secretarul de stat Tudoriţa Lungu, care a subliniat faptul că MAT încurajează dialogul deschis între sectorul public şi cel privat, în vederea atingerii şi realizării scopurilor comune, începând de la nivel local şi până la cel naţional.
„Înfiinţarea Organizaţiilor de Management al Destinaţiei, la nivel local, judeţean şi regional, este o prioritate a Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, iar această conferinţă reprezintă un pas important în direcţia dezvoltării turistice a ţării noastre. Toţi factorii interesaţi de dezvoltarea localităţilor turistice se pot aşeza la aceeaşi masă. Prin colaborarea dintre autorităţile locale şi operatorii din industrie, alături de asociaţii, instituţii de învăţământ, organizaţii interesate de promovarea turismului într-un mod corect şi în sprijinul comunităţii, vom putea crea produse turistice de calitate şi vom putea promova cu succes destinaţiile turistice din ţară. Acest parteneriat public-privat conduce către dezvoltarea potenţialului turistic”, a declarat ea.
Totodată, secretarul de stat a înmânat avizul primului OMD din România, dezvoltat la nivel judeţean, „Organizaţia de Management al Destinaţiei Judeţene Maramureş”, dar şi avizul pentru „Organizaţia de Management al Destinaţiei Mamaia-Constanţa”, dezvoltată pe plan local. Alături a fost invitat primul OMD local avizat, Organizaţia de Management al Destinaţiei „Suceava – Oraşul Cetăţii de Scaun”, pentru a împărtăşi din experienţa lor tuturor participanţilor.
Organizaţiile de Management al Destinaţiei (OMD) reprezintă o nouă formă de gestionare a destinaţiilor turistice, care permite dezvoltarea turismului, cu implicaţii directe în creşterea circulaţiei turistice, a volumului de încasări din turism atât la nivel local, cât şi la nivel naţional.
OMD-ul local se va înfiinţa pe baza asocierii unităţii/lor administrativ-teritoriale din componenţa destinaţiei cu plătitori de taxe speciale pentru promovare turistică şi/sau alte entităţi care plătesc cotizaţie. Printre criteriile minime impuse, menţionăm: destinaţia să fie atestată ca staţiune turistică de interes local/naţional sau să existe minimum 100 de locuri de cazare în structuri de primire turistice clasificate şi un buget minim de 30.000 euro echivalentul în lei.
OMD-ul judeţean se va înfiinţa pe baza asocierii unităţii administrativ-teritoriale judeţene din componenţa destinaţiei cu plătitori ai cotizaţiei de membru conform statutului, inclusiv OMD-urile locale de pe raza judeţului. Printre criteriile minime impuse, menţionăm: să existe minimum 1.000 de locuri de cazare în structuri de primire turistice clasificate în cadrul destinaţiei şi un buget minim de 100.000 euro echivalentul în lei.
OMD-ul regional se va înfiinţa prin asocierea formată din unul sau mai multe OMD-uri judeţene cu unităţi administrativ teritoriale judeţene care nu fac parte dintr-un OMD judeţean şi/sau alte entităţi care nu fac parte dintr-un alt OMD local sau judeţean din regiune şi care plătesc cotizaţie conform statutului. Regiunile sunt: Banat-Crişana, Bucovina, Dobrogea, Maramureş, Muntenia, Moldova, Oltenia şi Transilvania. Printre criteriile minime impuse, menţionăm: să existe minimum 10.000 de locuri de cazare în structuri de primire turistice clasificate în cadrul destinaţiei şi un buget minim de 250.000 euro echivalentul în lei.
OMD-ul naţional se va înfiinţa din membri ai autorităţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, ai OMD-urilor regionale, dar şi ai altor entităţi publice şi alte organizaţii private relevante în domeniul turismului, înfiinţate şi înregistrate în conformitate cu dispoziţiile legale, cu reprezentativitate la nivel naţional şi care nu fac parte dintr-un alt OMD, indiferent de nivel, fiind un organism cu rol în realizarea şi implementarea strategiei de dezvoltare şi marketing turistic a destinaţiei România.
Reforma OMD-urilor este cuprinsă şi în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Componenta 11: Turism şi cultură, precizează MAT.
