Skip to content
Societate

Turcii lui Erdogan și ai lui Ponta au câștigat cel mai mare proiect de autostradă din România: Afacerile de miliarde ale familiei Cengiz

Inquam Photos / Alex Nicodim Inquam Photos / Alex Nicodim

Compania de Drumuri a semnat luni contractul pentru proiectarea și execuția lotului 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Boița, primul lot de autostradă din România care intră în zona de munte. Licitația a fost câștigată de asocierea de firme MAPA și Cengiz din Turcia, singura care a depus ofertă, 4,2 miliarde de lei, mult sub estimarea CNAIR 4,6-5,2 miliarde lei. Practic, turcii de la Mapa și Cengiz, ambii fiind la prima lor experienţă în România, reușesc să câștige cel mai mare proiect de autostradă din România.

Termenul de realizare este de 68 de luni, din care 18 luni pentru proiectare și 50 pentru execuție, iar garanția este de 10 ani.

„Suma? 4,25 miliarde de lei fără TVA, aproximativ 860 milioane euro la cursul actual. Constructorii? Turcii de la Mapa şi Cengiz, ambii fiind la prima lor experienţă în România. Le ţinem pumnii turcilor, chiar dacă suntem extrem de rezervaţi cu privire la termenele contractuale: 18 luni proiectare plus 4 ani şi 2 luni execuţie”, au transmis reprezentanţii asociaţiei Pro Infrastructura.

Aceştia explică motivele pentru care sunt rezervaţi: ”Documentaţia tehnică lacunară, veşnicele probleme nerezolvate (de exemplu CNAIR nu a finalizat licitaţia de exproprieri şi suprafeţe de pădure aflate pe traseu), dar şi…antreprenorii Mapa şi Cengiz, cu un portofoliu impresionant la ei în ţară şi la nivel internaţional, care vor fi nevoiţi să se descurce în hăţişul nostru birocratic şi să facă în teren lucrări extrem de complexe, cu zero infrastructură şi know-how în România, pe o autostradă cu riscuri enorme tehnice şi financiare care a alungat ceilalţi 5 constructori pre-calificaţi selectaţi de CNAIR”, spune Asociația Pro Infrastructura, patronată din umbră de Cătălin Drulă, noul șef al USR.

Licitația, derulată pe parcursul mandatului lui Cătălin Drulă la Ministerul Transporturilor

Însă, interesant este că licitația a fost derulată pe parcursul mandatului lui Cătălin Drulă la Ministerul Transporturilor. De rezultatul licitației este “responsabilă” Mariana Ioniță, fost directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Pe care, de altfel, PSD și actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a numit-o recent secretar general la minister.

Nebuloasele nu se opresc aici. În mandatul lui Cătălin Drulă la Ministerul Transporturilor, turcii de la Cengiz câștigă cel mai important lot de autostradă din România. Cine este însă Cengiz? Compania este deținuta de bașkanul Mehmet Cengiz, prieten bun cu preşedintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, ale cărui afaceri sunt reprezentate în România chiar de Victor Ponta, fostul premier al României. Și prietenul ministrului Sorin Grindeanu, cel care a semnat de fapt contractul în cursul zilei de luni, 7 februarie.

Sursa: Guvernul României

Prostia la români. Dăm miliarde de euro pentru autostrăzi turcilor și chinezilor

În urmă cu câteva luni, PS News scria despre faptul că România cerșește aproape la propriu de la Comisia Europeană bani pentru a-și construi autostrăzi și infrastructura mare, în vreme ce Compania Națională de Drumuri (CNAIR) oferă cu lejeritate proiectele din bani europeni țărilor non-UE, în special companiilor din Turcia și China.

Informații îngrijorătoare arătau că directorii din CNAIR preferă să adjudece licitațiile de autostrăzi către firme din China și Turcia. Este o tendință accentuată în ultimii cinci ani. Situația în 2020 arăta așa: peste 1 miliard de euro vor îngrășa conturile turcilor și chinezilor doar din proiectele atribute deja sau care urmează sa fie atribuite de compania naționala de drumuri în următoarele luni.

Turcii de la Iktas vor primi tronsonul de autostrada Suplacu de Barcau- Nusfalau (parte a autostrăzii Transilvania) – 13 km, în valoare de 395 de milioane de lei (circa 80 de milioane de euro). Compania lui Umbrărescu (UMB) a fost descalificată de directorii CNAIR.

Turcii de la Alarco au câștigat și au semnat doua loturi de autostradă – loturile 1 și 2 ale centurii de Sud ai Bucureștiului. Valoarea: 400 de milioane de euro, pentru 35 de km de autostradă.

Lotul 1 al centurii de Nord a Bucureștiului a fost adjudecat de compania turcă Nurol insaat: 17, 5 km pentru 180 de milioane de euro.

Chinezii de la China Railway au câștigat deja pe hârtie lotul 4 al autostrăzii Sibiu- Pitești, 10 km, 400 de milioane de euro! Iar directorii din CNAIR spun că nu pot fi descalificați!

Lotul 2 al căii ferate Brașov – Sighișoara în valoare de 600 de milioane de euro este blocat de doi ani prin procese de turcii de la Alarco. România pierde zilnic bani europeni din cauza Alarco.

Familia Cengiz și zăcământul de cupru de 1 miliard de dolari

În iunie 2020, jurnalistul Stelian Negrea scria că familia lui Mehmet Cengiz, apropiată de regimul lui Erdogan și sprijinită la București de apropiații fostului premier Victor Ponta, a reușit să acapareze în România un zăcământ de cupru estimat la aproape 1 miliard de dolari.

În Moldova Nouă, o mica localitate situată aproape de granița cu Serbia, se află unul dintre cele mai importante resurse de cupru din țară.  Fosta companie a statului, Moldomin, este în faliment de mulți ani, iar lichidatorul său, RTZ &Partners, încearcă de aproape un deceniu să valorifice terenurile cu tot cu resursele din subteran.

Potrivit DiscoverProject, fostul premier Victor Ponta a înființat o firmă de consultanță care îi poartă inițialele – VP Projects Advisers – care a început să funcționeze cu doar câteva săptămâni înainte ca activele Moldomin să fie scoase la vânzare. Femeia care administrează noua companie, Geanina Pușcașu, reprezintă neoficial la București interesele familiei turce Cengiz care deține Eti Bakîr AS, cea care a câștigat licitația pentru activele Moldomin.

Surse din zona guvernamentală susțin că Geanina Pușcașu și un alt apropiat al lui Victor Ponta, avocatul Bogdan Tohăneanu, sunt oamenii care reprezintă interesele turcilor la București. Tohăneanu a fost secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne în perioada în care Victor Ponta era prim-ministru. Apoi, avocatul a devenit membru și sponsor al Pro România, partidul fostului premier. De altfel, Tohăneanu a confirmat relația cu compania turcă.

În octombrie 2020, pe pagina de internet a companiei de lichidare RTZ&Partners, era postat și anunțul de vânzare a activelor Moldomin SA. În final, în martie 2021, o singură companie a cumpărat caietul de sarcini: Eti Bakîr din Turcia. Ulterior, pe 7 aprilie 2021, turcii au înființat la București filiala Cuprumold Mining SA, vehiculul care preia terenurile Moldomin. Articolul complet AICI.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *