Într-un interviu pentru PS News, fostul ministru al Educației, Daniel Breaz, este de părere că rata de promovare înregistrată în acest an la Evaluarea Națională este mulțumitoare în comparație cu anii precedenți. De asemenea, acesta susține că cel mai important lucru este „să avem grijă ce facem cu acești copii din mediul rural, care, în momentul de față, nu au reușit să obțină medii peste 5”.
„Procentul de anul acesta a fost unul mai mare față de cel de anul trecut și aici mă refer la nivelul întregii țări, iar noi atunci când discutăm despre niște statistici nu trebuie să vedem neapărat extremele. Da, într-adevăr, doar puțin peste 3% dintre copiii din mediul rural a obținut note peste 9, dar trebuie să vedem și câți dintre copiii din mediul rural au reușit să promoveze acest examen de capacitate. Cifrele nu sunt extrem de îngrijorătoare.
Important este ca noi să avem grijă ce facem cu acești copii din mediul rural care în momentul de față nu au reușit să obțină medii peste 5. Cum reușim să îi ajutăm să continue mai departe o formă de învățământ?!
Atunci când eram ministru al Educației, am avut o discuție cu patronatele și toată lumea își dorea readucerea la viață a școlilor profesionale sau a învățământului dual. Am elaborat un act normativ în momentul respectiv, astfel încât cei care nu reușesc să promoveze cu minim nota 5 aceasta evaluare națională să poată fi integrați într-o astfel de școală pentru a putea avea o meserie, după care să își poate completa studiile cu liceul, urmând 2-3 ani de zile ca o completare la școala respectivă, după care să poată face chiar o facultate.
Și eu am terminat primele 8 clase la țară și mi-aș fi dorit ca noile procente să fie mai mari, dar deocamdată trebuie să ne gândim cum reușim să creștem procentul de promovare a tinerilor din mediul rural”, spune Breaz.
De asemenea, acesta a vorbit despre lipsa resurselor din mediul rural care făcut dificilă sau imposibilă școala online în timpul pandemiei.
„Nu știu cum ar fi arătat acest an dacă educația s-ar fi desfășurat în condiții normale. Dacă, pe parcursul întregului an școlar, tinerii ar fi putut să participe fizic, să aibă contact cu cadrele didactice, cu siguranță că pregătirea lor ar fi fost una mult mai bună. Este clar că la țară și în mediul rural nu toți tinerii au conexiune la internet, indiferent de ceea ce se susține și se știe foarte bine cum s-au desfășurat cursurile online în cele mai multe cazuri.
Eu îi felicit pe cei care s-au ocupat de pregătirea elevilor, pe cei care au făcut eforturi extraordinare, de multe ori trecând pe la poarta elevilor, lăsând hârtii imprimate cu lecțiile pentru cei care nu reușeau să se conecteze sau să intre online. Comparativ cu condițiile avute este un procent bun și pentru elevii din mediul rural”, conchide Daniel Breaz.
Aproape un sfert dintre elevi au luat note sub 5 la Evaluarea Națională. Potrivit datelor centralizate de Ministerul Educației, peste 28.000 au media sub 5. Potrivit graficelor care arată situația diferențiată a mediilor, peste 37% dintre copiii din mediul rural care au participat la examen au luat medii sub 5, în timp ce mai puțin de 4% au luat peste 9.
Din cei 131.179 de copii înscriși la Evaluarea Națională, 77.969 (59,44%) sunt din mediul urban, iar 53.210 (40,56%) sunt din mediul rural, a comunicat Ministerul Educației.
Potrivit rezultatelor centralizate de Ministerul Educației, care arată distribuția mediilor în mediul rural și mediul urban, procentul elevilor din mediul rural care au obținut medii sub 6.49 îl depășește pe cel al celor din urban care au luat aceste medii.
