Skip to content
Politică

UPDATE Ce măsuri a anunțat ministrul Energiei/ Nicolae Ciucă, precizări despre ancheta de la CE Oltenia. A cerut ca toate contractele de achiziţie să fie verificate

BUCURESTI - ALEGERI - PNL SECTOR 3 - 9 DEC 2022 Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

UPDATE 12:37

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat joi în şedinţa Executivului, despre accidentul de la Jilţ Sud, că a dispus extinderea controlului pentru toate achiziţiile din Complexul Energetic Oltenia, în paralel cu verificarea programelor de investiţii şi modul de plată al furnizorilor. El a arătat că a cerut ca în maximum 15 zile, directoratul CEO să vină la aprobat cu un plan clar de investiţii, asigurarea echipamentelor de protecţie a muncii pentru personal, efectuarea transportului în condiţii de siguranţă şi orice alte măsuri necesare şi aşteaptă acest plan la sfârşitul săptămânii viitoare.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu a precizat că principala cauză a accidentului a fost faptul că cele două echipe care s-au deplasat de la locul reparaţiei la sediul carierei au fost îmbarcate într-un mijloc de transport marfă, care nu putea transporta persoane, împreună cu echipamentele, iar acesta s-a răsturnat într-o pantă pe un drum destul de greu, chiar foarte greu de practicat de acea maşină în acea perioadă. Principala cauză, a spus ministrul, a fost folosirea unui mijloc de transport marfă pentru transportul persoanelor, fără absolut nicio protecţie pentru persoanele respective care erau în acel autovehicul.

Ministrul Virgil Popescu a mai declarat că după ce s-a deplasat la locul accidentului, prima măsură luată a fost schimbarea directorului sucursalei miniere, cel care răspudne de toate exploatările miniere din Oltenia, a directorului carierei unde s-a întâmplat accidentul. ”Corpul de control a venit imediat la Complexul Energetic Oltenia, a încheiat raportul preliminar” a mai spus ministrul. El a arătat că, în urma concluziilor preliminare, în data de 23 ianuarie, practic, a cerut schimbarea din funcţie a ultimilor doui membri ai directoratului Complextului Energetic Oltenia.

”Acest lucru s-a produs prin eliberarea acestora din funcţie în urmă cu două zile, de către Consiliul de Supraveghere”, a mai spus ministrul, precizând că s-au constatat deficienţe în cadrul activităţii CEO, în urma cărora s-a dispus remedierea lor, gradul de uzură al maşinilor şi durata de viaţă a acestora de peste 40 de ani este clar că la toate maşinile folosite în Complexul Energetic Oltenia este clar că nu poate asigura, fără îmbunătăţiri, funcţionarea corectă a carieră”, a mai spus ministrul.

Virgil Popescu a anunţat că a dispus ”extinderea controlului pentru toate achiziţiile din Complexul Energetic Oltenia, în paralel cu verificarea programelor de investiţii şi modul de plată al furnizorilor”, a mai afirmat Virgil Popescu, precizând că drumurile trebuie făcute în mod profesionist, să fie pietruite şi nu spălate de ploi şi să fie impracticabile. ”Trebuie văzut de ce aceste drumuri nu au fost sau ce costuri sau făcut în investiii”, a mai arătat ministrul.

Ministrul a menţionat că ordinul de serviciu pentru echipa de control vizează toate contractele de achiziţie, nu numai la drumuri ci şi practic tot ce s-a întâmplat acolo. Virgil Popescu a mai spus că a cerut schimbarea directorului Direcţiei Comerciale şi a responsabililor de achiziţii, precum şi a tuturor celor responsabili de reabilitarea drumurilor din cadrul Direcţiei de Investiţii, el arătând că se putea evita această tragedie dacă drumurile erau în regulă, dar şi schimbarea coordonatorului activităţii de protecţie şi securitate în muncă, pentru că reieşit clar că aceasta era formal făcută. ”De asemenea, am considerat că este o gravă eroare de manangement ca şeful de tură, pe tura căruia s-a întâmplat acedastă tragedie să fie promovat şef de carieră şi am cerut evident eliberarea acestuia din funcţie, pentru că nu este normal să pui pe cineva pe tura căruia s-a întâmplat această tragedie şef peste toată cariera”, a mai declarat Popescu, arătând că alte două persoane, şeful de sector şi şeful de secţie au fost identificaţi în nota preliminară, fiind implicaţi în dotarea autovehiculelor cu sarcini de efectuare de prestaţii în ziua accidentului.

Virgil Popescu a spus că a solicitat noilor membri ai Directoratului CEO să remedieze de urgenţă condiţiile de transport persoane şi la această oră, şi cu sprijinul ITM, este în procedură de verificare tot parcul auto ca să poată fi funcţional. ”La ora aceasta, minerii merg în carieră cu autovehiculele, 29 din cele 48 închiriate sunt la momentul de faţă apte pentru a reintra în lucru şi CEO a suplimentat cu alte 14 mijloace de transport, care sunt 4X4, şi pot transporta minerii la locul de muncă”, a spus Virgil Popescu, precizând că a cerut ca în maximum 15 zile, directoratul CEO să vină la aprobat cu un plan clar de investiţii, asigurarea echipamentelor de protecţie a muncii pentru personal, efectuarea transportului în condiţii de siguranţă şi orice alte măsuri necesare. Vrem să vedem şi de ce buget este vorba, sunt convins că la nivelul CEO nu se pune problema că au avut un an prost, că nu au resurse financiare. Există aceste resurse financiare şi vă anunţ că din cele 15 zile au trecut deja 7 şi mă aştept ca la finalul săptămânii viitoare directoratul CEO să prezinte acest plan. Mă voi asigura, apoi, prin Consiliul de Supraveghere, că măsurile sunt îndeplinite”, a afirmat Virgil Popescu în şedinţa de Guvern.

–––––––––

Premierul Nicolae Ciucă a anunţat joi în şedinţa Executivului că doreşte şi dispune ca toate contractele de achiziţie de la Complexul Energetic Oltenia să fie verificate şi să fie identificate motivele pentru care aceste contracte de achiziţii nu au asigurat condiţiile necesare normale pentru desfăşurarea activităţii în interiorul complexului şi în special în carierele de exploatare a cărbunelui.

Premierul Nicolae Ciucă a declarat despre decesul muncitorilor de la cariera de la Jilţ, că a cerut în şedinţa de guvern trecută ca Ministerul Energiei şi Ministerul Muncii să întreprindă demersurile de control şi verificare a cauzelor producerii accidentului şi a conduţiilor de muncă.

„Totodată am cerut tuturor instituţiilor statului să pună la dispoziţia organelor de cercetare penală tot ce este necesar astfel încât cei care sunt vinovaţi să suporte pedepsele în acord cu prevederile legale” a spus premierul.

„Am cerut ca toţi cei care au încălcat aceste norme de securitate a muncii şi desigur reglementările, prevederile legale în privinţa asigurării în condiţii normale a bunei activităţi în complexul energetic Oltenie să fie demişi sau să îşi dea demisia”, a mai spus şeful Executivului.

„Doresc şi dispun ca toate contractele de achiziţie de la Complexul Energetic Oltenia să fie verificate şi să fie identificate motivele pentru care aceste contracte de achiziţii nu au asigurat condiţiile necesare normale pentru desfăşurarea activităţii în interiorul complexului şi în special în carierele de exploatare a cărbunelui”, a anunţat premierul.

 

Amintim că ministrul Energiei, Virgil Popescu, a cerut luni, în mod oficial, schimbarea din funcție a preşedintelui Directoratului CE Oltenia, Daniel Burlan, cât și a lui Marius Negru, membru al directoratului, dar și fost consilier județean PSD.

„Raportul preliminar al Corpului de Control va fi trimis CE Oltenia. Practic, responsabilităţile în cadrul tragediei de la Jilţ Sud sunt în curs de anchetare. Noi nu facem anchetare penală. Vreau să subliniez această diferenţă între această anchetă penală şi administrativă. (…) În urma raportului preliminar, aş vrea să vă prezint concluziile. Voi solicita Consiliului de Supraveghere al CE Oltenia eliberarea din funcţie a directorului general, respectiv a domnului Daniel Burlan, dar şi a domnului Marius Negru, membru al directoratului. Punerea în pericol a vieţilor unor angajaţi este inacceptabilă. Din păcate, acest lucru s-a întâmplat la CE Oltenia şi folosirea unor maşini vechi de 40 de ani este inadmisibilă. Gradul de uzură este conform duratei”, a afirmat Virgil Popescu.

El a adăugat că a cerut schimbarea din funcție şi a directorului comercial care se ocupă de achiziţii, a celui responsabil cu reabilitarea drumurilor, precum şi identificarea persoanelor care au întocmit caietele de sarcini.

„În plus, am solicitat schimbarea directorului relaţiei comerciale care se ocupă cu achiziţiile. În analiza Corpului de Control a reieşit clar că procedura privind achiziţia trebuie îmbunătăţiţă. Am solicitat eliberarea celor responsabili de reabilitarea drumurilor şi identificarea celor care au întocmit caietele de sarcini. Am solicitat schimbare a celui care se ocupă de protecţia în muncă”, a adăugat ministrul Energiei.

,,Mașina morții” de la Jilț Sud îi aparține firmei afaceristului Nicolae Sarcină, un apropiat al lui Dan Vîlceanu

Accidentul tragic de la cariera Jilț Sud, în urma căruia trei angajați ai Complexului Energetic Oltenia au decedat, iar alți zece au fost răniți, a deschis o adevărată cutie a Pandorei, în legătură cu condițiile de transport ale minerilor și contractele pentru transportul acestora de la sediu carierelor și până la locul de muncă. Firma a cărei mașină s-a răsturnat, marți, a derulat, anul trecut, patru contracte doar cu cele două cariere ale UMC Jilț pentru închirierea unor autovehicule de transport industriale cu șofer a căror valoare totală depășește 4 milioane de lei.

Accidentul de la Cariera Jilț Sud, care a avut loc, marți, în jurul orelor 13,00, s-a produs pe linia tehnologică E 05, pe lângă transportorul T204 bis. Potrivit unor informații obținute de Gorjeanul.ro, după finalizarea intervenției mecanice la excavatorului 05, cei din formația de lucru au urcat în un autovehiculul cu numărul de înmatriculare GJ 38 SCS care aparține societății Uzina Rominex SRL și au plecat spre sediul Sectorului Jilț Sud. Aproape de capătul unei pante, înainte de podul de traversare a circuitului de benzi T204 bis, se pare că mașina a rămas fără frâne, din ce spun salariații aflați în aceasta, a derapat pe pod și a căzut lângă transportorul de cărbune. A rezultat rănirea a zece persoane și decesul altor trei salariați ai CE Oltenia, Constantin Negoiță, Gheorghe Vîlceanu și Dragoș Pîrjol.

În cadrul cercetării, mașina va fi supusă unei expertize care se va efectua de un expert tehnic judiciar, deoarece aceasta nu poate fi expertizată, din punct de vedere tehnic, la RAR, deoarece nu-i mai funcționează motorul, iar acest fapt face imposibilă testarea sa pe linia specială. Conform unor surse, mașina avea starea tehnică valabilă pentru încă două luni. Trebuie spus că, în spațiul public au fost vehiculate unele informații potrivit cărora, la data producerii accidentului, firma n-ar fi avut contract valabil cu CE Oltenia, în sensul că acesta expirase de la începutul anului.

Potrivit ziarului Gorjeanul, Societatea Uzina Rominex SRL București a încheiat, anul trecut, patru contracte cu compania energetică pentru închirierea de autovehicule pentru UMC Jilț. Pe 15 aprilie 2022, Uzina Rominex SRL a încheiat primul contract, pentru „Închiriere autovehicule de transport industriale cu șofer” – lotul 3 UPRUM ROVINARI, lotul 4 UMC JILT si lotul 5 UMC MOTRU, pentru suma de 760.000 de lei.

Două luni mai târziu, pe 17 iunie, a fost parafat un alt contract, ,,Închiriere autovehicule de transport marfa cu șofer- 6 loturi”, în valoare de 2 milioane de lei. Au urmat alte două contracte, în 5 august și 31 octombrie pentru ,,Închiriere autovehicule de transport industriale cu șofer” – lotul 9 si 10 UMC JILT”, respectiv ,,lotul 5 UPRUM ROVINARI, lotul 6, 7 si 8 UMC JILT, lotul 9 si 10 UMC MOTRU”, sumele fiind de 963.000 de lei și 307.000 lei.

Societatea Uzina Rominex SRL București se află pe lista firmelor controlate de afaceristul gorjean Nicu Sarcină (foto), partener de business cu firma mamei lui Dan Vîlceanu. Sarcină este considerat unul dintre cei mai bogați gorjeni. Potrivit topului 300 Capital, în 2012 avea o avere de 55-56 de milioane de euro. Prin compania lui Succes Nic Com, aflată acum în insolvență, afaceristul controla lanțul de supermaketuri Succes, dar și mai multe benzinării. Deţine şi un trust de presă: ziarul Impact, postul local de televiziune Acces Tv, radio Omega.

Citiți AICI articolul complet.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *