Cele mai recente declarații ale liderilor NATO, precum și evoluția recentă a relațiilor transatlantice, au adus în atenție intenția țărilor europene de a-și asuma responsabilitatea pentru propria lor securitate. Până acum, deși toate aceste intenții nu au avut suficiente progrese, un grup la nivel înalt de experți și funcționari guvernamentali din Franța, Germania, Polonia, Marea Britanie și SUA au întocmit, prin „International Institute for Strategic Studies”, un raport pentru a aborda un scenariu fictiv, care implică o retragere a SUA din NATO, urmată de crize multiple în Europa.
Care ar fi rolul SUA în securitatea europeană după o eventuală retragere din NATO?
Raportul indică faptul că o relație tranzacțională cu SUA ar putea deveni „noua normalitate” în relațiile SUA-Europa, cu SUA care dispare lent din sfera strategică europeană.
Una dintre primele concluzii ale acestui raport, care are la bază acest scenariu fictiv, în absența garanțiilor de securitate ale SUA, europenii se vor confrunta cu un risc serios de împărțire în diferite tabere, ba mai mult, pentru europenii fără capacități nucleare, scenariul prezintă o amenințare existențială pentru securitate.
Raportul mai arată că, la început, majoritatea țărilor se vor concentra pe a convinge SUA să se întoarcă la NATO, semnalând o disponibilitate pentru concesii de neconceput.
Statele membre NATO care rămân în alianță vor lupta pentru a fi de acord cu invocarea articolului 5 într-un scenariu din zona gri, chiar și atunci când un stat membru NATO a fost amenințat, ceea ce ridică întrebări serioase cu privire la credibilitatea articolului 5 și la angajamentul de apărare reciprocă, în urma unei retrageri a SUA din NATO.
Descurajarea nucleară europeană bazată pe capacitățile franceze și britanice a fost considerată o posibilitate după retragerea SUA, deși aceasta ar presupune costuri semnificative.
Specialiștii au afirmat că structura de comandă a NATO trebuie menținută după retragerea SUA, echipa franceză fiind cea care ar prefera pe termen lung o structură de apărare colectivă centrată pe UE, dar această poziție va fi îndeplinită cu scepticism în special din partea britanică și poloneză.
În domeniul securității europene, Marea Britanie post-Brexit s-ar considera un actor important, dispus să contureze viitoarea arhitectură a securității Europei, fiind în același timp, sceptică față de conducerea francezo-germană cu privire la problemele de apărare.
În cadrul derulării scenariului fictiv, toate echipele au respins constant ofertele ruse pentru rezolvarea conflictelor în schimbul concesiilor privind securitatea europeană, fiind recunoscute deficiențele capacităților militare europene, în special în apărarea aeriană și împotriva rachetelor, ca fiind riscuri grave într-un scenariu de criză pe termen scurt.
